Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Manusförfattarna flyr filmen för tv

Publicerat onsdag 7 juni kl 06.30
Erik Ahrnbom: Risken är större att man blir marginaliserad som manusförfattare när man jobbar med långfilm
(2:30 min)
Manusförfattaren Erik Ahrnbom samt ur "Stockholm stories" som han skrivit manus till.
Manusförfattaren Erik Ahrnbom samt ur "Stockholm stories" som han skrivit manus till. Foto: Moa Skimutis/Sveriges Radio, Chamdin & Stöhr

Att tv-serierna har tagit över populärkulturen har väl knappast någon missat. I lunchrummet pratas de om vilka serier man följer och Netflix aktier stiger på börsen. Men i Sverige ser vi en trend som kan komma att påverka svensk film negativt; manusförfattare vill inte längre skriva filmmanus. Allt fler lockas till tv-seriernas värld.

– Risken är större att man blir marginaliserad som manusförfattare om man jobbar med långfilm än med tv, säger Erik Ahrnbom som bland annat skrivit manus till filmen "Stockholm Stories" och tv-serien "Lite som du".

Pia Gradvall är ordförande i Dramatikerförbundet och skriver själv manus. Hon i hennes yrkeskrets så sitter ingen och jobbar på ett orginalfilmmanus idag. 

– Alla säger samma sak: det är ingen idé. Dels har man inte råd, det är så väldigt dåligt betalt. Dels är tröskeln väldigt hög, man känner inte att ens idé eller vision tas tillvara eller får växa fram som den kan göra i en tv-serieproduktion, säger hon. 

Dramatikerförbundet för samtal med Svenska Filminsitutet nu när nya statlig filmpolitiken håller på att göras om. Det har att göra med utvecklingsfasen av film, menar Pia Gradvall.

– Det finns väldigt lite pengar för en manusförfattare att utveckla sin idé.

Jag har varit på möten på filminstitutet med regissörer och producenter och jag blir inte ens tilltalad i rummet som manusförfattare – det är som man inte finns.

– Samtidigt skriker man efter de originella berättelserna, säger hon.

Dramatikerförbundet tycker att det här kan förändras genom satsningar på manus:

– Vi vill att Filminstitutet avsätter pengar direkt till manusförfattare så att de kan utveckla sina manus, säger Pia Gradvall

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".