Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Långt kvar till jämställdhet i svenskt tv-drama

Publicerat tisdag 13 juni kl 06.30
Anna Croneman, dramachef SVT: Jag är inte jättestolt över siffrorna
(3:21 min)
Bilder föreställer SVT Dramas chef Anna Croneman.
SVT Dramas nytillträdda chef Anna Croneman. Foto: Janne Danielsson/SVT

Tv-serievärlden är en manlig värld. Det visade Kulturnytts genomgång av SVT:s dramaproduktion för två år sedan. Sedan dess har inte mycket hänt. Även i år är en av fyra manusförfattare och regissörer kvinnor i SVT:s dramaserieutbud.

– Det är klart att jag inte sitter här och är jättestolt över de här siffrorna, säger SVT Dramas nya chef Anna Croneman.

För två år sedan kontaktades Kulturnytt av kvinnor i tv-seriebranschen som tröttnat på att det mest var män som fick sina idéer förverkligade.

Då, 2015, var knappt en av fyra manusförfattare och regissör i SVT:s dramaserieutbud kvinnor. Och två år senare är bilden ungefär densamma, 26 procent.

Kvinnliga manusförfattare som Kulturtnytt pratar med, som inte vill berätta i radio av rädsla för att förlora uppdrag, vittnar om att det är en manligt dominerad bransch. Även utanför SVT.

Lång tid att förändra

I SVT:s styrdokument står att programutbudet ska vara jämställt. Att tv-dramaproduktionen inte lyckas med det beror på flera faktorer, tror Anna Croneman, som är ny chef för SVT Drama sedan tre månader.

En är att det görs få långa serier och att många av dem återkommer i flera säsonger.

Som "Bron" som kommer för fjärde gången efter årsskiftet. Eller "Jordskott", som till hösten kommer med en säsong två.

– Det är svårt att ändra statistiken då, när det finns vissa upphovspersoner, det är klart att de ska fortsätta göra den serien.

Tryggheten spelar stor roll

Hon delar inte sin föregångare Christian Wikanders bild att det är de mest meriterade manusförfattarna och regissörerna som gör de stora produktionerna och att det förklarar bristen på kvinnor.

– Jag skulle inte säga att det generellt är så att de som får konceptuera en serie alltid är de proffsigaste och bästa regissörer vi har. Det är en massa andra faktorer som spelar in.

Som att produktionsbolag väljer någon de känner sig trygga med, säger Anna Croneman, som har en bakgrund som producent av såväl tv-serier som film.

Den som är kung när det gäller tv-serier är den som har idén. Det gäller att vara den personen.

Hon tycker att det är viktigare att göra bra serier än att enbart fokusera på statistik.

– Jag har ibland känt att vi har fokuserat för mycket på att räkna huvuden därför att diskussionen om innehållet är så svår.

– Man måste föra debatten på flera plan samtidigt. Det är intellektuellt utmanande och då är det lättare att bara stå och skrika åt varandra.

Kvinnor utvecklar tv-dramat internationellt

Samtidigt är konkurrensen nu så stor att svenska serier måste sticka ut mer. Och där har fler kvinnor bakom kameran bidragit till att tv-dramat har utvecklats. 

Anna Croneman säger att hon har två projekt på gång som är skrivna av kvinnor, och att hon kommer att vända sig direkt till personer som hon tycker har blivit förbigångna.

– Den som är kung när det gäller tv-serier är den som har skrivit grundkonceptet och har idén. Det gäller att se till att vara den personen helt enkelt. Och våga ta det utrymmet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".