Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konstnärer ska guida estetelever

Publicerat tisdag 20 juni kl 12.45
"Öppnar upp ögonen för att det faktiskt går att leva som konstnär"
(1:49 min)
Några av Moa Anderssons fotografier.
1 av 2
Moa Anderssons examensarbete bestod av tio fotografier med temat känsla och i arbetet med dem guidades hon av en yrkesverksam konstnär i Berlin. Foto: Cecilia Gustafsson/Sveriges Radio
Moa Andersson tyckte det var en fördel att mentorsträffarna skedde digitalt och upplevde att konstnären på så sätt kunde vara mer rak på sak. Foto: Cecilia Gustafsson/Sveriges Radio
2 av 2
Moa Andersson tyckte det var en fördel att mentorsträffarna skedde digitalt och upplevde att konstnären på så sätt kunde vara mer rak på sak. Foto: Cecilia Gustafsson/Sveriges Radio

Vågar man satsa på att försörja sig på sin konst? Estetelever ska få hopp om ett yrkesliv med hjälp av etablerade konstnärer som mentorer.

I ett nytt projekt ska yrkesverksamma konstnärer ska guida gymnasieelever som gör estetiska examensarbeten. Arvsfonden stöttar satsningen med tre miljoner och i blickfånget står gymnasieskolor runt om i Västerbotten. 

Sara Edström på Konstfrämjandet är projektledare och hoppas att konstnärerna kan inspirera eleverna.

– Många ungdomar har en ganska traditionell bild av vad konst kan vara. De tänker att det är att man måste vara jätteduktig på att måla eller skulptera traditionell. Men inom samtidskonsten så finns det så mycket nya uttryck, där man kan hålla på med sånt som många ungdomar redan håller på med, som handlar allt från att göra små kortfilmer, till musik och performance, säger hon.

Moa Andersson, som precis tog studenten från en estetisk gymnasielinje i Umeå, är en av dem som redan har fått prova på hur det är att ha en konstnär som mentor.

– Jag tog till mig ganska mycket eftersom det är skönt att ha någon utifrån som säger vad de tycker om mina bilder. Lärarna kör kanske lite mer på kriterierna och bara kollar efter dem. Det här är någon som inte bryr sig om kriterierna, och inte ens kanske har läst dem. Utan bara kör på den konstnärliga biten, hur det ser ut och hur det ska kännas, säger Andersson.

Målet är att eleverna ska förberedas för högre konststudier och få en tro på att det faktiskt går att försörja sig som konstnär.

Eleverna får aldrig träffa konstnären, utan träffarna sker helt digitalt bland annat via Skypesamtal. Det är en stor fördel tycker Sara Edström eftersom det då inte spelar nån roll om ungdomarna bor i storstan eller på landsbygden.

– Den här kopplingen med att få prata med folk som har gått igenom konstutbildning och som är nu professionella konstnärer, det öppnar upp ögonen jättemycket för att se hur man skulle kunna formas i ett arbetsliv kring det, att det faktiskt går att leva som konstnär. Det är väldigt viktigt, säger Edström.

Projektet "Gör konst" sker i samarbete med Magnus Liistamo från Fine-art.education.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".