Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Unik utställning med Ana Mendieta på Bildmuseet i Umeå

Publicerat torsdag 15 juni kl 18.00
Howard Oransky: Hennes plats i 1900-talets konsthistoria är säkrad
(2:45 min)
Sweating Blood, ett av Mendietas verk.
1 av 5
Sweating Blood introducerar besökaren in i Bildmuseets utställning Ana Mendieta/Omsluten av tid och historia. Foto: Sweating Blood (film still), 1973, The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC Courtesy Galerie Lelong, New York
Bildmuseet, precis vid Umeälven. Katarina Pierre, chef, säger att det är en dröm som går i uppfyllelse att få Ana Mendieta till museet. Foto: Mikael Lundgren
2 av 5
Bildmuseet, precis vid Umeälven. Katarina Pierre, chef, säger att det är en dröm som går i uppfyllelse att få Ana Mendieta till museet. Foto: Mikael Lundgren
Howard Oransky, chef på Katherine E. Nash Gallery. Mendietas verk har spelat stor roll för honom personligen. Foto: Cecilia Gustafsson/Sveriges Radio
3 av 5
Howard Oransky, chef på Katherine E. Nash Gallery. Mendietas verk har spelat stor roll för honom personligen. Foto: Cecilia Gustafsson/Sveriges Radio
I senare delar av Mendietas konstnärsskap övergick hon mer och mer från att använda kroppen till att använda sig av siluetter i sina verk. Untitled: Silueta Series (film still), 1978 Foto: The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC Courtesy Galerie Lelong, New York
4 av 5
I senare delar av Mendietas konstnärsskap övergick hon mer och mer från att använda kroppen till att använda sig av siluetter i sina verk. Untitled: Silueta Series (film still), 1978 Foto: The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC Courtesy Galerie Lelong, New York
Creek (film still), 1974. Foto: The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC Courtesy Galerie Lelong, New York
5 av 5
Creek (film still), 1974. Foto: The Estate of Ana Mendieta Collection, LLC Courtesy Galerie Lelong, New York

På söndag öppnar Bildmuseet i Umeå en unik utställning av den kubansk-amerikanska konstnären Ana Mendietas verk.

Ana Mendieta var en gränsöverskridande konstnär som trots sitt blott 36-åriga liv var oerhört produktiv på 70- och 80-talen i New York. Det som står i blickfånget av Bildmuseets presentation är Mendietas filmverk, som hade en mer självständig roll i hennes konst än man tidigare har trott.

Omsluten av tid och historia är en utvecklad version av den utställning som tidigare visats i USA, producerad av Katherine E. Nash Gallery, University of Minnesota. Howard Oransky är chef på galleriet.

Han berättar om den gång för nästan 40 år sedan då han först kom i kontakt med Mendietas verk. Det var ett foto på en kvinnans form med armarna uppsträckta målat i blod.

– Jag såg bilden och den förändrade mitt liv. Den var så vacker och talade om historia, exil och erfarenhet. I den stunden blev hennes arbete väldigt viktigt för mig, säger Oransky. 

Det första som möter besökaren på Bildmuseet är filmen Sweating blood. Här syns konstnärens ansikte vars panna sakta fylls med små blodstänk. Verket gestaltar Mendietas ilska efter att en sjuksköterskestudent blev våldtagen på ett universitet i USA.

Mendieta gjorde över 100 filmer på ett decennium, på Bildmuseet visas 21 av dem. Oransky har studerat verken och beskriver minnet, historia, kultur och tidens gång som hennes bestående teman.

Jorden och kroppen blev konstnärens medel för att uttrycka sin konst och ett sätt att närma sig sin kubanska identitet, då hon och systern tvingades fly från Kuba som barn.

– Jag tycker att det är flera teman som återkommer gång på gång. De utforskas och uttrycks genom relationen mellan kropp och jord, säger han.

Det som gör Mendieta speciell är att det alltid var viktigt för henne vad hennes konst handlade om i en tid då många konstnärer utforskade olika typer av media, säger Howard Oransky.

Hennes korta liv slutade dramatiskt efter att hon föll från ett höghus på Manhattan efter ett lägenhetsbråk med sin pojkvän, också han konstnär.

Därefter försvann hon delvis från konstscenen, men såhär mer än 30 år efter Ana Mendietas död är hennes plats i konsthistorien självklar, säger Howard Oransky.

– Absolut. Jag tycker att hennes plats i 1900-talets konsthistoria nu är säkrad.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".