Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Teaterförbundet: SVT måste ta ansvar

Publicerat måndag 19 juni kl 06.30
Anders Knave: Det prispressas väldigt mycket
(2:30 min)
Madeleine Wagemyr, förhandlingschef Teaterförbundet
1 av 2
Madeleine Wagemyr, förhandlingschef på Teaterförbundet. Foto: Melker Dahlstrand
Anders Knave, vd Titan Television. Foto: PATRICK SÖRQUIST/TT
2 av 2
Anders Knave, vd Titan Television. Foto: PATRICK SÖRQUIST/TT

Tv-bolagen betalar för lite för att produktionsbolagen ska ha råd att följa kollektivavtalen, menar Teaterförbundet och flera produktionsbolag. SVT behöver, enligt facket, se över budgetarna.

Ungefär hälften av de produktionsbolag som SVT köpt flest program av de senaste två till tre åren, saknar kollektivavtal, visar en kartläggning som Kulturnytt gjort. Produktionsbolaget Titan Television är ett. Det gör tv-program för alla svenska tv-kanaler, bland annat dokumentärserien "30 liv i veckan" som sänts i vår på SVT.

Skälen till att inte ha kollektivavtal är flera. I Titans fall handlar det dels om koncernledningens hållning i frågan, dels om själva innehållet i avtalen.

– Vi upplever att de kollektivavtalsalternativ som finns är lite gammalmodiga, inte riktigt anpassade till den faktiska verksamhet vi bedriver i dag. Det är ett regelverk som till stor del tar avstamp i en gammal industritradition, säger Anders Knave, vd för Titan Television.  

Skulle man bokstavstroget följa ett kollektivavtal skulle flera av de produktioner som beställs av de stora kanalerna vara svåra att genomföra.

Kritiken mot kollektivavtalen gäller främst arbetstidsreglerna. De försvårar, enligt Anders Knave, vissa typer av produktioner som behöver spelas in på udda tider. Han tycker att det finns andra sätt att kompensera för övertid eller obekväma arbetstider än de som Teaterförbundet föreskriver, högre arvodering eller mer ledighet i andra delar av produktioner, exempelvis.

– Men det viktigaste för att kunna erbjuda en bra arbetsmiljö och en god, bra arbetsvardag är att ha en god planering, projektplaneringsfasen är nyckeln, säger Anders Knave.

Madeleine Wagemyr, förhandlingschef på Teaterförbundet, säger att det eventuellt behövs fler kollektivavtal som är anpassade specifikt för tv-branschen. Förbundet överväger även att starta en egen tv-sektion, för att lättare kunna fånga upp och arbeta med problem som är vanliga inom tv-branschen.

– Vi känner igen kritiken om att avtalen är gammalmodiga och håller med om att det funnits en trögrörlighet. Vi försöker förändra villkoren så att de ska bli branschanpassade men man är ju alltid två parter i en förhandling. Det här är ju också en kostnadsfråga och många gånger har vi inte nått fram när vi suttit i förhandlingar, säger hon.

Att ha eller inte ha kollektivavtal är enligt produktionsbolagen som Kulturnytt talat med, till viss del en ekonomisk fråga. Flera bolag, även sådana som har avtal, hävdar att de inte har råd att efterleva avtalen med de priser som tv-bolagen betalar för program idag.

– Skulle man väldigt bokstavstroget följa ett kollektivavtal skulle flera av de produktioner som beställs av de stora tv-kanalerna vara svåra att genomföra av det skälet. Det prispressas väldigt mycket i dag, oavsett public service eller kommersiell kanal, säger Anders Knave på Titan och fortsätter:

– Får tv-bolagen en minskad programbudget men samtidigt har en önskan om att erbjuda fler minuter svenskproducerat uppstår en ekvation som inte går ihop.

Är det ens möjligt att kunna följa våra kollektivavtal med den budget som man ger de här produktionsbolagen?

Teaterförbundet tror också att ekonomin är en viktig faktor.

– Vi har hört väldigt mycket när det gäller SVT. Produktionsbolagen har sagt att budgetarna är för lågt satta så att de inte har råd att betala kollektivavtalsenliga villkor, helt enkelt, säger Madeleine Wagemyr och fortsätter:

– Jag tror att man måste se över budgetarna. Är det ens möjligt att kunna följa våra kollektivavtal med den budget som man ger de här produktionsbolagen? Det ansvaret måste SVT ta.

SVT:s förhandlingschef Roland Pihl säger att beställningen av program från produktionsbolag handlar om att bjuda in fler aktörer att göra tv och inte om att spara pengar. Och han ser inget samband mellan prispress och dåliga arbetsvillkor.

– Jag tror inte att det är på det sättet. Det kan finnas andra skäl till varför man inte vill sluta kollektivavtal, det kan vara olika saker som man upplever som mer oflexibelt i ett sånt läge, säger Roland Pihl.

 

Så gjordes kartläggningen

Kulturnytt bad SVT lista de produktionsbolag man haft störst samarbeten med sedan 2014. Därefter skickades en enkät ut till dessa omkring 30 bolag.

Vi bad bolagen berätta och ge konkreta exempel på hur de arbetar för att uppnå goda arbetsvillkor. Vi frågade även om huruvida de valt att ha kollektivavtal och betala praktiklön, och hur de motiverar sina beslut. 

Drygt hälften av bolagen svarade på enkäten. Av Teaterförbundet kunde vi därefter få information om de produktionsbolag som inte svarat. Teaterförbundet kunde dock enbart säga huruvida bolaget tecknat ett kollektivavtal eller inte.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".