Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så kan festivaler bidra till hållbarhet

Publicerat onsdag 21 juni kl 06.30
Forskare: Man missar en intressant möjlighet
(2:27 min)
I år fyller Göteborgsfestivalen Way Out West 10 år.
Publik på Göteborgsfestivalen Way Out West. Foto: TT

Kommuner och andra offentliga aktörer missar chansen att påverka publiken i positiv riktning genom evenemang som man stöder, menar Henrik Jutbring som skrivit en doktorsavhandling i ämnet på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Ofta sägs att evenemangen bara ska gynna besöksnäringen och stärka ortens varumärke. Men återkommande och kanske mindre evenemang kan ge stora upplevelser och bidra i än högre grad till jämställdhet och hållbarhet i samhället, enligt Henrik Jutbring.

– De traditionella argumenten för stora evenemang handlar ofta om turistekonomi eller varumärke. Jag är mer intresserad av lokala effekter och hur evenemangsupplevelsen kan kopplas till ett hållbarhetsperspektiv där sociala och miljödimensioner kommer i fokus, säger han.

Henrik Jutbring har lång bakgrund som marknadsförare och strateg i Göteborg o Co som är Göteborgsområdets turistorganisation. Han pekar på att stora engångsevenemang kan vara exkluderande.

– Det kan vara en hög entréavgift till exempel och kanske ett innehåll som inte intresserar så stora grupper.

Många kommuner som har en hållbarhetsagenda uttalar det sällan särskilt tydligt i evenemangen de stöder.

– Man missar en intressant möjlighet. Det traditionella synsättet handlar mycket om externa effekter. Det är hur någon annan, som inte bor i staden, ska uppfatta staden och den image som turister får. Men det finns ett annat perspektiv och det är den interna effekten i staden, för invånarna, som kan komma lite mer i fokus.

Evenemang kan användas för att skapa samhörighet mellan människor. Här finns möjligheter.

Henrik Jutbring menar att det går att påverka beteenden, som när musikfestivalen Way Out West i Göteborg valde bort kött och bara erbjöd vegetariska alternativ. Hans undersökning visar att delar av publiken har ändrat sina vanor i samband med det.

– Exempel på andra beteenden kan vara att påverka rökning eller bilbältesanvändning eller att träna.

Publiken kan förstås uppleva det här som pekpinnar, men Henrik Jutbring menar att kommuner då kan luta sig mot verksamhetsmål när det gäller klimatpåverkan med mera.

Det är också viktigt att evenemang placeras utanför centrum, till exempel i utsatta stadsdelar. Bland annat för att öka tilliten i samhället.

– Evenemang kan användas för att skapa samhörighet mellan människor. Här finns möjligheter. Människor vill träffas i grupper och uppleva saker ihop.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".