Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – OPERA

Kärlekskriget som sorgsen grälopera

Publicerat torsdag 6 juli kl 23.35
Per Feltzin: "Imponerande hur helgjutet allt är."
(2:28 min)
Anna Larsson och Lars Arvidson i operan Kärlekskriget
Anna Larsson och Lars Arvidson i Paula af Malmborg Wards opera Kärlekskriget. Foto: Christian Berling

En av förra årets mest omtalade svenska böcker var Ebba Witt-Brattströms "Århundradets kärlekskrig." Man diskuterade boken, men mest gränsen mellan fiktion och verklighet eftersom huvudpersonerna i mycket liknade Witt-Brattström och den före detta maken Horace Engdahl.

Nu har boken blivit operan "Kärlekskriget" som hade urpremiär i går kväll på Vattnäs konsertlada utanför Mora.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Verk: "Kärlekskriget"
Kompositör:
Paula af Malmborg Ward
Libretto, kostym och scenografi: Mathias Clason
Regissör: Niklas Hjulström
Dirigent: Fredrik Burstedt
Medverkande: Pers Anna Larsson, Lars Arvidson och Amelia Jakobsson.
Plats: Vattnäs konsertlada utanför Mora - i höst på Västmanlands Teater. 

Det här är den bästa gestaltningen av just den här berättelsen om ett äktenskap som faller sönder.

Jag har läst boken, sett pjäsen och nu en drivet berättad opera.

Skälet är förstås att regissören Niklas Hjulström, men framför allt librettisten Mathias Clason och tonsättaren Paula af Malmborg Ward lyckats ge orden kött och blod. Plötsligt finns det gester för det enorma flöde av aggressivitet och sjaskighet mellan de här två som varit tillsammans i över trettio år.

Han säger jävla fitta till henne, hon säger att han bara ville ha henne för att hon var en biljett till Stockholms lägenhetsmarknad.

af Malmborg Ward har fått fram, i synnerhet i andra akten, den stilla sorgen i det här sönderfallet men också de elaka sticken. Hon väver in Wagner- och Verdimusik precis som Witt-Brattström citerar ur deras operor. Det musikaliska citerandet känns inte alls sökt utan fogas naturligt in eftersom världsalten Anna Larsson gör Hon. Han görs av den mycket rutinerade basbarytonen Lars Arvidson.

Båda är ett med sina roller och rör sig med lätthet och precision i musikens citerande och i den moderna musiken. Det är musik som med ledighet vandrar mellan sånger, jazzfraser, en och annan vals och den inbjudande konstmusiken.

Fredrik Burstedt leder Vattnäs Kammarorkester på 14 personer. Den här operan är skapad blixtsnabbt och det är imponerande hur helgjutet allt är.

Och ändå saknar jag något väsentligt i "Kärlekskriget." Det är absolut mera gestaltat än boken, här finns ett före och efter separationen - slutscenografin visar en mängd flyttkartonger.

Jag saknar ett Varför det här händer och en utveckling från det. Det vi vet efter tio minuter, är samma som vi vet när det är slut.

De bråkar. Jo. De bråkar mycket. Ja, jo. De gör det i boken, i pjäsen och också i operan. Det är sorgligt. Jo. 

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".