Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – OPERA

Underbart fånig Rossini på Läckö slott

Publicerat lördag 15 juli kl 23.59
Per Feltzin: "Sitter med ett ständigt leende på läpparna."
(2:41 min)
Carl Ackerfeldt och Teresia Bokor i "En turk i Italien"
Carl Ackerfeldt och Teresia Bokor i "En turk i Italien". Foto: Daniel Strandroth/Strandroths foto

Läckö slott vid Vänern är platsen för utomhusopera. Förra året gjorde man stor succé med Almqvists "Det går an" som opera, men i år har man tagit sig an en av Rossinis tidigaste komiska operor.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "En turk i Italien"
Tonsättare: Gioacchino Rossini
Regi och koreografi: Lars Bethke
Kostym och scendesign:
Lehna Edwall Velander
Dirigent:
 Simon Phipps
Svensk text: Catarina Gnosspelius
Medverkande: Bl a Carl Ackerfeldt, Teresia Bokor och Markus Schwartz
Plats: Läckö slott
Spelperiod: Till 5 augusti 2017

Det här är en opera man hur lätt som helst kan gå vilse i.

Fördomarna haglar när en turkisk furste möter en spåkvinna som är resande och de möts i Italien där en gammal gubbe vill behålla sin unga hustru.

Men den debuterade operaregissören Lars Bethke, med stor hjälp av översättaren Catarina Gnosspelius, har överdrivit allt och de fördomsfulla nationsidentiteterna blir i stället en humoristisk lek med allas våra tillkortakommanden. Bethkes danserfarenhet gör regin dessutom roligt rörlig.

Det är en mycket traditionellt uppbyggd historia som lutar sig mot de urgamla italienska commedia dell'arte typerna, alltså parodiska gestalter som här blir självbelåtna friaren, flörtiga frun och tafatta maken.

I just den här berättelsen finns en poet som ska skriva en historia som ska roa och oroa. Bethke har utökat hans betydelse, gjort honom till både författare och regissör som dessutom kommenterar sin förträfflighet. Den som gör den rollen är på scenen hela tiden och bär föreställning på sina armar... Carl Ackerfeldt är fenomenal i rollen och har både röst och scennärvaro.

Lyssna i ljudklippet på en läcker liten melodislinga, märkvärdigt modern musik trots sina dryga 200 år och sedan kommer Ackerfeldt in.

Orkestern leds av Simon Phipps och som helhet, trots viss premiärnervosistet i diket och på scenen, hör vi en läcker febrig Rossini attack.

Men en Rossini utan sångare som klarar av det snabba tempot, drillarna och betoningarna kan aldrig bli bra. Här har vi en jämn grupp sångare, där, förutom de nämnda, vi också hittar Markus Schwartz och Nils Gustén i de stora rollerna.

Om man på det här sättet lyckas förbättra en så fånig grundhistoria är jag lycklig och sitter med ett ständigt leende på läpparna under hela kvällen.

"En turk i Italien" skrevs 1814 och spelades senast i Sverige 1849.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".