Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – TEATER

Tätt och charmigt könskrig i "Fadren"

Publicerat fredag 25 augusti kl 10.34
Kristina Lindquist recenserar "Fadren" på Strindbergs intima teater
(2:11 min)
Anna Pettersson och Johan Rabaeus i Fadren på Strindbergs intima teater.
Anna Pettersson och Johan Rabaeus i Fadren på Strindbergs intima teater. Foto: Hans Malm

När Anna Pettersson plockar isär Strindbergs klassiker "Fadren" tillsammans med Johan Rabaeus blir resultatet ett tätt och charmigt könskrig där två traditioner står mot varandra.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Ingen man kan veta om han verkligen är far till sitt barn. Eller? Det som var sant på 1880-talet är inte nödvändigtvis sant idag. Har grundpremissen för Strindbergs "Fadren" rentav fallit i DNA-testernas tidvarv? 

Nå, maktkampen mellan Laura och Ryttmästaren finns ju kvar att studera och plocka isär. Det är det Anna Pettersson ägnar sig åt. Hon strimlar sönder klassiker av stora dramatiker och bygger något nytt av bitarna. Ibland har det blivit makalöst nyskapande scenkonst, som i "Hedda Gabler" på Dramaten häromåret. Ibland konturlöst och utan riktning.

Nu måste nog den här regissören hitta på något nytt, tänkte jag efter "Bernardas hus" på Stadsteatern i våras.  Och det är precis vad hon har gjort. Anna Pettersson har nämligen skaffat sig en scenisk motståndare i form av Johan Rabaeus - och det är ett mycket bra drag.  Rabaeus är en formidabelt köttig skådespelare, med temperament och kropp och röst som slår mot Petterssons forskande intellekt. Resultatet blir ett laddat möte där duon blåser upp och driver med varandras särdrag, och de teatertraditioner de representerar.

Strindbergs våldsamma könskrig får en härligt raljant och passivt-aggressiv dräkt som strax efter att den börjar kännas lite förutsägbar förvandlas till något annat och tätare. 

Om texten i flera av Anna Petterssons tidigare uppsättningar rört sig mot det fragmentariska och närmast haft drag av språkmaterialism går hon i en annan riktning här, med en vardagligt öppen och liksom hypertransparent dialog.

Vem har egentligen makten i sin hand? Hon som är regissör och teaterchef – eller han som är stjärnan? Jag kan inte göra uppror mot patriarkatet om inte du är här, vädjar hon när han hotar med att gå i en av kvällens många gyllene repliker.

Två skådespelare som repeterar och diskuterar Strindbergs "Fadren" - är det verkligen intressant för publiken, undrar Rabaeus klentroget.

O ja. Det är absolut intressant, njutbart och charmigt.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".