Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - BOK

"Bara en kram": Manlighet i vår tid

Publicerat onsdag 6 september kl 15.28
Karin Arbsjö har läst "Bara en kram"
(2:30 min)
Henrik Bromander
1 av 3
Foto: Jessica Segerberg Foto: Jessica Segerberg
Henrik Bromander
2 av 3
Henrik Bromander Foto: Foto: Jessica Segerberg
Henrik Bromander. Foto: Dan Hansson / SvD / TT
3 av 3
Henrik Bromander. Foto: Dan Hansson / SvD / TT

Malmöförfattaren Henrik Bromander avslutar sin trilogi om samtida maskulinitet med "Bara en kram". Och nu handlar det om en feministisk krönikör. Karin Arbsjö har läst.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "Bara en kram"
Författare: Henrik Bromander

Johan, Joel och Jens. Så heter huvudpersonerna i Henrik Bromanders mäktiga berättelse om manlighet i vår tid. Men medan de två första romanernas antihjältar hade rötter i arbetarklassen, är Jens Svanström en akademiker son från Borås som hankar sig fram som krönikör i en nöjestidning.

Han har hipsterns förutsättningar att lyckas: kulturellt kapital och känsla för vilka stadsdelar, afghanska kolgrillar och åsikter som är på väg att bli inne. Och först går det bra. Hans framgångar växer i takt med 10-talets feministiska våg. Han blir chefredaktör för tidningen som nu vill nå en ung kvinnlig målgrupp.

Men hans feministiska övertygelse är så klart lika fejk som Johans muskler och Joels bloggposter. I själva verket objektifierar, föraktar eller ignorerar han kvinnor.

Kring denne, snarare popkille än kulturman, står en stank av självförhärligande och sentimentalitet. Han drivs av revanschlust på exflickvännen som lämnade honom, på konformismen i Borås. När han utsätter en sovande kvinna för ett övergrepp är det i hans ögon något "underbart och fint". En busig indiepojke kan väl inte våldta?

Skildringarna av övergreppen är bokens kusligaste, de nämns i förbifarten, med den totala brist på självinsikt som verkar karaktärisera narcissistiska förövare.

Det tar stundtals emot att vistas i Henrik Bromanders mörka mansgrottor. Men det gör inte romanerna sämre - tvärtom.

Henrik Bromanders projekt är att blottlägga och skildra inifrån, och liksom i de två tidigare böckerna gräver han ned sig i den kladdigaste gyttjan av drivkrafter. Vi läser Jens dagbok parallellt med hans romanutkast om en man som försöker bli Sveriges främste serievåldtäktsman, möjligen en inblick i Jens undermedvetna.
Bromander skriver fram Jens skeva självbild, liksom den mediebransch han verkar i så verklighetstroget att man rodnar. Stundtals verkar han lite väl förtjust i miljön han skildrar. Ibland blir det så detaljerat att det blir stillastående.

Men sen tar berättelsen fart igen. För det går ju åt helvete för alla män i den här trilogin. Också Jens Svanström ska falla, och kvinnorna ta revansch på olika sätt.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".