Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jens Assurs "Korparna" får premiär på Torontos filmfestival

Publicerat torsdag 7 september kl 07.00
Jens Assur: "Tror vi framöver får se fler intressanta svenska filmer"
(2:31 min)
Ur Jens Assurs film Korparna
1 av 2
Ur Jens Assurs film Korparna Foto: Film and Art Affair.
Jens Assur
2 av 2
Foto: Foto: Anders Wiklund / SCANPIX

Ovanligt många svenska filmer går upp på duken under Torontos filmfestival som inleds i dag. Jens Assurs långfilmsdebut är en av dem.

Jens Assurs ”Korparna”, löst baserad på Tomas Bannerheds roman med samma namn, visas i kategorin för nya och lovande filmskapare. Och regissören ser fram emot att äntligen låta filmen möta publiken.

– Som filmskapare vill jag ta med publiken på en resa till en annan värld, ett annat liv. Och jag tycker Korparna erbjuder en fantastisk värld - den är exotisk. Filmen utspelar sig på en liten gård, men det är också en värld vi alla har en relation till. Den här gården finns runt hörnet. Och jag tycker också att de frågeställningar som finns i filmen berör oss alla: hur formas en människa?

Gården skulle kunna ligga varsomhelst, men alla nyanser av brunt gör det tydligt att det är 1970-tal. Vi släpps in hos en fåordig lantbrukarfamilj, vars konflikter uppdagas i kroppsspråk och friliggande scener. Det är vad journalister kallar show, don’t tell. Och den gamla bildjournalisten Assur vill att varje bildruta på ett estetiskt plan ska vara exakt. Medan det omvända gäller för motiv och handlingar.

– Jag vill inte att de ska vara konkreta, och jag vill absolut inte att de ska vara övertydliga. Tvärtom. Desto mer jag kan lämna öppet till publiken, desto större kommunikation hoppas jag på att det ska bli mellan verket och publiken, säger regissören.

Jens Assur tror inte det spelar någon roll om publiken sitter i Toronto eller någonstans i Sverige. Men att nå en internationell publik är viktigt. Han ser det också som ett sätt att positionera sig som filmskapare. I det sammanhanget är filmfestivalen i Toronto en viktig arena.

– Toronto är en festival som dels är känd för mycket hög kvalitet. Men jag tror också det är den publikt största festivalen i världen, den har en halv miljon biobesökare. Det tilltalar mig. Jag tycker också att små, kvalitativa filmer ska nå en stor publik.

På 42 år har filmfestivalen i Toronto, till en början kallad festivalernas festival med idén om att visa festivalsuccéer för hemmapubliken, vuxit sig allt större. Eftersom den äger rum på hösten har den blivit en viktig indikator inför den amerikanska galasäsongen.

Till skillnad från Cannes och Venedig spelar tävlan mindre roll här. Det största priset är publikens.

Trots att festivalen har valt att visa något färre filmer än i fjol, och helt strukit två kategorier, finns här ovanligt många svenska filmer att se. Janus Metz ”Borg” är festivalens första svenska öppningsfilm någonsin, och Ruben Östlunds prisade ”The Square” visas i storfilmskategorin. Galavisning och världspremiär blir det för Björn Runges internationella samproduktion ”The Wife”. Lisa Langseths ”Euphoria” tävlar om jurypris i kategorin för utomamerikanska filmer.

Att Jens Assur får sällskap av en del landsmän under festivalen tror han dock inte beror på ett ökat intresse för svensk film.

– Jag tror helt enkelt att det just nu finns ett antal intressanta filmskapare i Sverige som under några år har arbetat på att utveckla sitt konstnärskap, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".