Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Vilket ansvar har spelföretagen för sina marknadsförare?

Publicerat onsdag 13 september kl 15.14
"Har man 50 miljoner användare så har man ett ansvar"
(2:05 min)
Felix "Pewdiepie" Kjellberg.
Felix "Pewdiepie" Kjellberg. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Vilket ansvar har spelföretagen för vad kända marknadsförare säger? Den frågan har blivit aktuell i och med turerna kring Youtube-profilen Pewdiepie.

Den svenska youtube-profilen Felix "Pewdiepie" Kjellberg bad igår om ursäkt för det rasistiska uttalandet han gjort i en av sina videos tidigare i veckan. Samtidigt får han kritik för sin hårda jargong och den kultur han bidrar till, inte minst eftersom han har så många följare och dessutom marknadsför produkter för stora spelföretag.

57 miljoner personer följer den svenska Youtube-profilen Pewdiepie. Han är en viktig aktör för spelföretagen när det kommer till marknadsföringen av spel. Jenny Brusk är lektor på Institutionen för informationsteknologi på Högskolan i Skövde. Hon arbetar med spelutveckling och är också ordförande i intressegruppen "Donna" som arbetar för en jämställd spelbransch. Hon menar att det spelar roll vad Youtube-profiler som Pewdiepie säger.

– Har man över 50 miljoner användare så är det självklart att man har ett ansvar, säger Jenny Brusk.

Har spelföretagen något ansvar för vem de väljer att sponsra?

– Det har de självklart. Jag kan tycka att om man har hög svansföring när det gäller de här frågorna annars så bör man ju ha det även i förhållande till den här typen av marknadsföring.

Patrik Johansson är pr-ansvarig på Bergsala, Nintendos distributör i Norden. Företaget har inte själva haft något samarbete med Pewdiepie men Patrik Johansson tror att det är svårt att helt undvika stötande uttalanden. Dock håller han med Jenny Brusk om att spelföretagen har ett ansvar för vem de väljer att sponsra.

– Ja, det är klart. Om vi har ett samarbete med någon och den skriver att den samarbetar med Nintendo som de flesta gör, vilket de ska göra för det vill följarna veta, då förknippar folk oss med youtubern och då måste vi ha någon slags ansvar, säger Patrik Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".