Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Facebooks satsning mot falska nyheter fungerar inte

Publicerat onsdag 13 september kl 19.25
Mimi Billing: "Jätteviktigt att Facebook tar tag i det här"
(2:23 min)
Mimi Billing, reporter på Di Digital
Mimi Billing, reporter på Di Digital Foto: Privat

I mars lanserade Facebook en funktion som låter användare markera misstänkta falska nyheter i flödet. Nu påstår forskare i ny studie att funktionen i princip är verkningslös.

Efter amerikanska valet blev Facebooks kamp mot falska nyheter ett faktum. I mars lanserade företaget en ny funktion, som gjorde det möjligt för amerikanska användare att markera suspekta inlägg. 

Inlägg som markerats, granskas sedan av en tredje oberoende part - bland andra Factcheck.org och Politifact - vilket eventuellt leder till att vissa länkar på Facebook får markeringen "disputed", omstridd.

Nu visar en studie från Yale University, i vilken 7 500 personer medverkat, att funktionen inte fungerar som den ska. Enligt undersökningen gör markeringen endast användaren marginellt mer benägen att anta att inlägget är falskt.

Mimi Billing, techreporter på Di digital, är inte särskilt förvånad över resultatet.

– Vissa personer tycker att fake news inte är fake news, å andra sidan är det också så att de här inläggen sprids innan de har fått stämpeln på sig. En fake news kan ju ligga ute i flera dagar innan mediebolagen hinner sätta upp den lilla lappen på inlägget, säger techreportern Mimi Billing.

Undersökningen från Yale University visar även att markeringen till och med ökar sannolikheten att vissa användare förlitar sig på de falska nyheterna. På grund av den stora volymen av desinformation blir det omöjligt för faktagranskarna att undersöka varje inlägg, enligt studien.

Markeringen av somliga - men inte alla - falska nyheter kan därför få användare att förlita sig på inlägg utan markering.

Åsikterna går isär kring Facebooks egentliga ansvar över innehåll som sprids på plattformen. Men Mimi Billing poängterar att varumärket påverkas mycket negativt av de falska nyheterna.

– Genom att fake news sprids på Facebook kan det påverka opinionen både i val och i länder i helhet, så det är jätteviktigt att Facebook tar tag i det här.

Enligt tidningen Politico ifrågasätter Facebook forskningen från Yale University - och påpekar att studien gjorts via en webbenkät - och inte via Facebooks plattform. Plattformens talesperson tillägger att faktagranskningen dessutom endast utgör en av flera åtgärder för att bekämpa falska nyheter. 

Facebook anser att arbetet med att reducera falska nyheter fungerar, dock har inte företaget presenterat några siffror som styrker påståendet.

Reportern Mimi Billing tror inte att markerade inlägg kommer lösa Facebooks problem med spridning av falska nyheter. Hon poängterar att företaget måste ta itu med de falska personkonton och grupper som sprider inläggen i första hand.

– Vad är rätt och fel? Det kommer alltid vara svårt att visa det som en sanning på en plattform som har två miljarder användare, avslutar Mimi Billing.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".