Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - KONST

Tre konstnärer möts på Malmö konsthall

Publicerat torsdag 12 oktober kl 09.55
Linda Fagerström om utställningen "Pressure/Imprint"
(7:22 min)
 Ruth Wolf-Rehfeldt "Cagy Being / Käfigwesen", 1989/2017
1 av 3
Ruth Wolf-Rehfeldt "Cagy Being / Käfigwesen", 1989/2017. Foto: Malmö konsthall.
"Our World", 1983
2 av 3
"Our World", 1983 Foto: Malmö konsthall.
Installationsbild "pressure | imprint"
3 av 3
Installationsbild "pressure | imprint" Foto: Helene Toresdotter.

Just nu visas utställningen "Pressure/Imprint" - på Malmö konsthall. Tre konstnärer; Charlotte Johannesson, Ester Fleckner och Ruth Wolf-Rehfeldt från olika länder ställer ut tillsammans för att de arbetat med grafiska och på något sätt teknologiska tryckprocesser. Linda Fagerström har sett utställningen.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: Pressure | Imprint
Konstnärer: Charlotte Johannesson, Ester Fleckner och Ruth Wolf-Rehfeldt
Plats:Malmö konsthall
Tid: T.o.m 14 januari 2018

Tryck och avtryck handlar det alltså om då konstnärer ur tre generationer möts i Malmö Konsthall under hösten. Grand old lady är 85-åriga Ruth Wolf-Rehfeldt, som under 1970-talet vrängde ut och in på föreställningar om den snällt skrivmaskinsknattrande sekreteraren.

Hon gjorde skrivmaskinen till en experimentapparat för konstnärlig subversiv samhällsomstörtning. Bokstavsridåer böljar över papperen, versalerna PEACE bildar vågor intill klotet skapat av bokstäverna för ordet EARTH. Med svart-röda färgband och tangentprecision arbetade Ruth Wolf-Rehfeldt som dissident i diktaturens skugga - den som Östtyskland kastade över det konstnärskap hon avslutade 1989 då Berlinmuren föll.

Skanörskonstnären Charlotte Johannesson, just nu representerad i Nordiska paviljongen på Venedigbiennalen, får större utrymme här på hemmaplan med bildserier präglade av ett fascinerande flow.

Inget besvärligt konstnärligt överjag verkar ha lagt sig i då hon använde vävteknikens principer för att i sin Digitalteater-studio skapa grafiska kollage, där Björn Borg, David Bowie och Boy George allihop skymtar fram genom linjer och pixlar: det tidiga 1980-talets visuella kultur samplad och processad i Charlotte Johannessons Apple-dator.

Liksom Ruth Wolf-Rehfeldt arbetar Ester Fleckner med upprepandets praktik.

Själv kallar hon det hela "Clit-Dick Register", och ser de halverade ovalerna som symboliska former för ett tillstånd mellan maskulinitet och femininitet. Tematiken utvecklas i en serie teckningar där en garderob fallit i bitar - en allegori över att komma ut, måhända ur en mental fängelsecell.

Utställningstitelns "pressure" och "imprint" kan läsas som grafiskt tryck, men kanske ännu hellre i abstrakt bemärkelse; som att skapa konst under ideologiskt förtryck eller att förhålla sig till en pressande heteronorm.

"Tryck" som i den sorts avtryck människor kan lämna i varandra - och de spår som ett konstnärskap gör i ett annat, när de presenteras så välfunnet sida vid sida som i Malmö konsthall.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".