Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kreatörer tolkar svenska hip hop-klassiker

Publicerat fredag 20 oktober kl 13.59
"Buffalo stance" har tolkats genom ett slags altare
(2:35 min)
Maria "Decida" Wahlberg är en av kreatörerna på "Folkmusik 2.0". Foto: Berit Nygren/SR
1 av 4
Maria "Decida" Wahlberg är en av kreatörerna på "Folkmusik 2.0". Foto: Berit Nygren/SR
I installationen "Helium" på utställningen "Folkmusik 2.0" kan man dansa till en virtuell figur.
2 av 4
I installationen "Helium" på utställningen "Folkmusik 2.0" kan man dansa till en virtuell figur.
Kreatörerna Senay Berhe och Helena Ringvold på utställningen "Folkmusik 2.0". Foto: Berit Nygren/SR
3 av 4
Kreatörerna Senay Berhe och Helena Ringvold på utställningen "Folkmusik 2.0". Foto: Berit Nygren/SR
Utställningsredaktör Nathan Hamelberg och curatorn Erik Hedman på "Folkmusik 2.0". Foto: Berit Nygren/SR.
4 av 4
Utställningsredaktör Nathan Hamelberg och curatorn Erik Hedman på "Folkmusik 2.0". Foto: Berit Nygren/SR.

Svenska hip hop-klassiker har tolkats av en rad konstnärer och kreatörer i en utställning som öppnar på Kulturhuset i Stockholm ikväll.

Bland låtarna finns Neneh Cherrys 80-talshit "Buffalo stance" som fått en ny mix och en rum med saker där bland andra Maria "Decida" Walhberg gör upp med de attribut som kom med videon, till en remix av låten.

- För mig när jag såg den här videon så hade jag väldigt lätt för att i första hand omvandla den här energin jag fick av henne till någonting visuellt, till klädstil, berättar Maria "Decida" Wahlberg.

Då låg det nära till hands att förknippa vissa varumärken med hip hop, och Maria "Decida" Wahlberg funderade på om hon kunde skapa samma känsla för saker som så att säga inte har något värde ...

- ... och därigenom kanske släppa fri någon slags energi som får sticka iväg och göra andra saker, säger hon.

Hip hopen har gått från att vara en stark subkultur till något av vår tids folkmusik. Den utvecklas ständigt genom nya remixer, till exempel. Det är också därför som utställningen kallas för "Folkmusik 2.0" och att den ser ut som den gör.

- Det var roligare att bidra till hip hopens utveckling än att skapa en klassisk museiutställning, säger curatorn Erik Hedman och fortsätter:

- När det finns möjlighet att göra rumsliga tolkningar av musik och utforska nya sätt att uppleva musik kände vi att det var viktigt att skapa en så stor rumslig upplevelse som möjligt, säger Erik Hedman.

Vilken är den röda tråden skulle du säga?

- En bra energi skulle jag vilja säga. Den kraft som hip hopen har.

Låtar har mixats om och ihop och fått sin visuella gestaltning av konstnärer och kreatörer som på ett eller annat sätt jobbar med hip hop.

I nio rum har de skapat alltifrån abstrakt konst till rörliga porträtt och dokumentärt material, där tre hip hop-mödrar berättar om sina kända söner, och i ett rum kan man dansa tillsammans med en virtuell figur som ser ut som en människa uppbyggd av molekyler - och se sig själv göra det på en skärm. Det är en installation som heter "Helium" till Silvana Imans "Knark", av bland andra Helena Ringvold och Senay Berhe:

- Vi vill hylla klubben, festen och dansen, säger Ringvold och Berhe fortsätter:

- Ja, vi vill skapa en rumslig upplevelse med något som var interaktivt. Det är också ett sätt för oss att pusha musikvideos framåt och hitta ett annat sätt att illustrera musikvideos.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".