Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION – FILM

Wonder Woman – ett okonventionellt kärleksbarn

Publicerat torsdag 7 december kl 07.20
Roger Wilson om "Professor Marston and the Wonder Women"
(2:29 min)
Professor Marston and the wonder women handlar om ursprunget till seriefiguren Wonder Woman.
I "Professor Marston and the wonder women" berättas den fascinerande historien bakom tillblivelsen av seriefiguren Wonder Woman. Foto: Claire Folger

Psykologiska teorier, bondage och feminism var några av inspirationskällorna när psykologen William Marston skapade seriefiguren Wonder Woman.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Filmens titel: Professor Marston and the Wonder Women
Regi: Angela Robinson
Manus: Angela Robinson
Skådespelare: Luke Evans, Rebecca Hall, Bella Heathcote, Connie Britton m fl
Genre: Drama
Betyg: 3 av 5

För många i Sverige var nog årets superhjältefilm "Wonder Woman" den första introduktionen till den amerikanska seriefiguren från 40-talet. Men i USA har prinsessan Diana av Themyscira, som ju är hennes fullständiga namn, länge varit en kultfigur – ofta i feministiska sammanhang. 

Exakt hur starkt det rena idéstoffet bakom figuren var får man utrett i "Professor Marston and the Wonder Women". En biografisk film om seriens skapare, psykologen William Moulton Marston, och den okonventionella familjebildning han levde i tillsammans med frun Elizabeth Holloway Marston och den gemensamma flickvännen Olive Byrne.

Fast det där med seriefigurer var nog inte något paret Marston hade tänkt sig från början. Deras forskning låg till exempel bakom konstruktionen av lögndetektorn, och Marston drev den så kallade DISC-teorin om dominanta och undergivna personlighetstyper och psykologiska skillnader mellan könen. Men när man gemensamt förför en av sina elever, som paret Marston gör i den här filmen, så är det ganska svårt att fortsätta en akademisk karriär. Att de tre sedan flyttade samman gjorde inte saker och ting lättare. Att paret Marston som lärare utnyttjat sina maktpositioner i förhållande till sin elev, det problematiseras inte alls i den här filmen – vilket är lite märkligt, framför allt i dessa Metoo-tider.  

Även William Marstons stora intresse för bondage letade sig in i serien om den mäktiga amazonkrigaren. Så pass ofta att omvärlden började reagera.

Att skapa seriefiguren Wonder Woman blev i alla fall ett sätt för Marston att iscensätta sina feministiska teorier i ett lättillgängligt format. Men även Marstons stora intresse för bondage letade sig in i serien om den mäktiga amazonkrigaren. Så pass ofta att omvärlden började reagera. 

Få biografiska filmer har ett så udda och omväxlande stoff att hämta material ur som "Professor Marston and the Wonder Women", och jag är ovanligt fängslad av historien om den ovanliga familjebildningen och hur deras erotiska äventyr influerade seriefigurens. Lika spännande och gränsöverskridande är däremot inte iscensättningen i filmen. Som så ofta i den biografiska genren tar redovisningsplikten över, på bekostnad av det filmiska berättandet och djupet hos rollfigurerna. Med ett undantag – Rebecka Hall är lysande som den envisa och lynniga Elizabeth Marston. Det är lite synd att både skådisen Rebecca och rollfiguren Elizabeth tvingas trängas med sina lite mer träiga sängkamrater om uppmärksamheten.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".