Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Samarbetsvilja bakom succén för Pokémon Go

Publicerat tisdag 30 januari kl 16.00
En hand som håller i en iphone. Den spelar Pokémon-go.
Samarbetsviljan trumfar tävlandet när Pokémon Go utvärderas av svenska forskare. Foto: THOMAS SAMSON/TT

Mobilspelets popularitet grundades på samarbetsvilja snarare än lusten att tävla. Det har forskare vid Luleå Tekniska Högskola kommit fram till i en ny studie.

Många minns säkert den annorlunda sommaren 2016 när det kändes som att alla gav sig ut på jakt efter animerade monster. En som var ute då var Emil Nilsson i Luleå.

– Ju fler man fångar desto bättre monster kan man hitta. Jag har sett kanske 20 pers ute idag. Överallt glider de runt, sa Emil Nilsson till P4 Norrbotten sommaren 2016.

Det var långt ifrån bara i Luleå som barn och vuxna gled runt för att fånga monster. Ett och ett halvt år efter Pokémon Go lanserades räknas det nu som ett av de populäraste mobilspelen med sina över 750 miljoner nedladdningar världen över.

Forskare vid Luleå Tekniska universitet har tittat närmare på vad som egentligen gjorde spelet populärt med syfte att använda resultaten för vidare studier av barns fysiska aktivitet och spelifiering. Josef Hellberg är biträdande professor i Datavetenskap och han menar att spelets popularitet har berodde på flera aspekter.

– Det handlade om att hitta något som ingen annan hade. Familjen och föräldrar var involverade. Utforskandet och upptäckten och samarbetet var stora faktorer i det där, säger biträdande professor Josef Hellberg.

I den kvalitativa studien pratade forskarna bland annat med 37 barn. Bara två av dem nämnde belöningen efter tävlingsmomentet som det mest positiva. Annars var det glädjen i att göra saker tillsammans med andra och att vara utomhus som lyftes upp som viktiga delar.

– Onlinespel jobbar ju mycket med samarbete. Man ska tillhöra en grupp som gör uppdrag tillsammans. Visst finns det tävlingsmoment, men det är inte bara det som driver oss, säger Josef Hallberg.

Med kunskaperna från studien kring Pokemon Go har forskarna utfört ett experiment med ett eget analogt pusselspel på en mellanstadieskola i Luleå. Runt om på skolan hade det gömts pusselbitar och elever i fjärde klass fick i uppdrag att hitta dem med hjälp av ledtrådar. Själva pusslet byggdes ihop ju mer de samarbetade med varandra och belöningar delades ut ju närmare de kom målet.

Även här pratar eleverna om hur samarbetet var något av det som var roligast, men för att det ska bli så menar forskarna att det finns något som är särskilt viktigt

– Man lyckas bygga på deras egen målsättning. Att man lyckas sätta mål för att gå hela den här distansen, säger Josef Hallberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".