Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kiss me Kate - ännu inte klar

Publicerat måndag 24 oktober 2005 kl 07.47

Cole Porters musikal Kiss me Kate satsar GöteborgsOperan på i höst. Man sätter upp den med bland andra Johan Rabeus, Peter Harryson och Hans Josefson i stora roller. Som Kate ser vi Ulricha Johnson som också har nyöversatt musikalen.

Per Feltzin såg premiären.

Det är alltså Ulricha Johnson som spelar huvudrollen Kate i Kiss me Kate. Cole Porters musikal som Johnson dessutom översatt på ett mycket spirituellt sätt. Fler exempel följer.

Porters musikal handlar om ett teatersällskap som spelar en modern version av Shakespears Så tuktas en argbigga. Det som komplicerar det hela, och det som också gör komedi av berättelsen, är att de som spelar huvudrollerna varit gifta med varandra och bakom scenen fortsätter de bataljen. Så argbiggan ska tuktas och/eller bevekas både på och av scenen.

Argbiggstuktandet kan vara ett problem för en nutida jämlikhetssträvande ensembel och publik. Men på GöteborgsOperan, mycket tack vare Ulricha Johnsons översättning, lyckas man göra det tydligt att Kate bestämmer allt själv utan att bli hunsad av någon.

Det är en flödande rik produktion de gjort. Nyarrangerad musik av Peter Nordahl som betonat storbandsljudet mer. Tufft men också lite tungfotat. Kostymprakt av Camilla Thulin. Stor scenografi av Bengt Fröderberg där snurrscen och hydraulik jobbar för fullt. Men precis som scenografin i Shakespearedelen på ett skojigt sätt bara är svartvitt halvfärdig så var också hela föreställningen halvklar på premiären.

Här blandas friskt mellan storslagen elegant komik mellan till exempel Rabeus och Eklund eller när Harryson och Josefson är på scenen. Men så plötsligt stannar allt upp när replikerna sitter löst eller när vridscenen snurrar i otakt med dramatiken och dansarna är på plats före eller efter frassluten.

Högst besynnerligt - som att se ett förberedande genrep. Och i salongen dränktes sången av orkestern - i ljudet vi har fått från P2s direktsändning har man nästan gjort tvärtom.

Med andra ord hoppas jag att regissören Staffan Aspegren stannar kvar en vecka till med ensembeln. Då kanske de kan få till ett större flyt, mera rytm, så att Ulf Eklunds medvetet rampfebernervösa sång (lyssna här nedan) inte blir en enskild rolighet.

(Kiss me Kate på GöteborgsOperan - en föreställning som Hans Ek dirigerade på premiären 22 oktober 2005.)

Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".