Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dekorationskonstens födelsestad = Bryssel

Publicerat tisdag 25 oktober 2005 kl 08.54

I år fyller Belgien 175 år och för att fira det visas i år inte mindre än ett tiotal utställningar om Art Nouveau i Bryssel. Art Nouveau - ny konst - föddes i Belgien på 1880-talet, som en fortsättning på den engelska konst- och hantverksrörelsen Arts & Crafts och spred sig snabbt till andra länder i Europa. Några av Art Nouveaus mest berömda formgivare och arkitekter var belgare och deras arbete och konst har satt tydliga spår i Bryssel.         

Vi befinner oss i Maison Autrique i Bryssel - det allra första huset i den belgiska huvudstaden som byggdes i Art Nouveau - eller Jugend som vi också säger i Sverige. Arkitekt var den berömde Victor Horta som idag ses som en av de mest betydande förgrundsgestalterna inom belgisk Art Nouveau och huset är idag museum över en betydelsefull tidsepok.

Horta byggde Maison Autrique åt en god vän 1893 i en ganska klassisk stil men både på fasaden och inne i huset ser man här och var de slingrande, blomliknande linjer som senare blev så typiska för den här stilen. I de hus som Victor Horta och de andra belgiska art nouveauarkitekterna byggde senare är den nya stilen fullt genomförd. Mjuka, rundade linjer, glasfönster i varma färger, kakeldekorationer och romantiska muralmålningar på fasaderna och inne i husen, hela inredningar i lekfull och lätt art nouveau. Den bröt helt med 1800-talets tunga och mörka inredningsmode och frigjorde den moderna dekorationskonsten.

Claire Delblanch är ansvarig för en ny utställning i Bryssel om Art Nouveau och design - hon visar mig hur de slingrande, fantasifulla formerna återkommer i dekorativa föremål från tiden vid förra sekelskiftet i allt från silverkandelabrar till keramik och möbler. Till fest dukades bordet i art nouveau och i en utställningsmonter hänger festklänningar med slingrande art nouveaumönster. L’Art Totale kallades det - allt skulle vara vackert och enhetligt. Formgivaren Henry van de Velde är en av de mest kända här och Victor Hortas forna hem i Bryssel är ett väl bevarat exempel på l’Art totale.

Men det fanns också en politisk och social drivkraft bakom Art Nouveau. Viktor Horta t.ex. ville att den nya lätta stilen skulle finnas för hela folket och han skapade ett vackert Folkets Hus för de belgiska arbetarnas möten - Maison de Peuple- som till mångas sorg revs 1965 under en tid då Art Nouveau sågs över axeln. Möbelformgivaren Gustave Serrurier - Bovy byggde upp en europeisk möbelindustri som producerade billiga art nouveaumöbler som leverades monteringsfärdiga - en föregångare till IKEA.

Art Nouveau startade alltså i Belgien och blev den unga nationens första, egna stilart - den visade att Belgien kunde skapa något nytt och modernt som blev en symbol för ett land på frammarsch, säger Claire Delblanch.

Kerstin Brostrand

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".