Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Röyksopp på svensk scen

Publicerat tisdag 22 november 2005 kl 07.48

När norska bandet Röyksopp släppte debutalbumet Melody Am år 2001 var det startskottet på en explosion av bra norsk elektronisk popmusik som ännu inte har avtagit. Och Röyksopp visade samtidigt att Sverige inte längre är den självklara popnationen av nordens länder.

Röyksopp kommer från Bergen och spelar elektronisk pop som både har tilltalat den traditionella poppubliken och fungerat på europeiska klubbars dansgolv.

Efter Röyksopps debutalbum släpptes har Bergen blivit Norges metropol för bra popmusik. Andra artister är Annie och bandet Kings of Convenience - båda mycket uppmärksammade ute i Europa.

I år har Röyksopp släppt uppföljaren: ”The Understanding” och är ute på turné. Eric Schüldt såg dem på Mondo i Stockholm igår.

På skiva är Röyksopp den ultimata reklambyråmusiken - musik för folk som vill ha något oklanderligt estetiskt, framåtsträvande men helst inte alltför taggigt.

Och även den som inte brukar lyssna på elektropop har säkert hört något av bandets musik - för säg den låt från Röyksopps debutskiva som inte använts som vinjett i någon SVT-produktion.

Men under gårdagens konsert när hela min kropp ända ut i nästippen börjar darra av en ohyggligt murlande basgång värdig ett death metalband är det ändå uppenbart att Röyksopp på scen hellre vill vara farlig rock än tillbakalutad loungetechno för den genomcoole innerstadsmänniskan.

Det lyckas sådär.

Det är nämligen inte, och har aldrig varit, särskilt lätt att rocka med värdighet bakom en synt. Särskilt inte när man som Torbjörn Brundtland och Svein Berge, dagen till ära iklädda Kraftwerkinspirerade röda skjortor och tokigt svala slipsar, innerst inne verkar vara två genomtrevliga norska gutter alldeles för blyga för en stor rökfylld scen.

Trots det lyckas de ändå med att så här live skala av det i musiken som riskerar att bli alltför smart och tillrättalagt. Med malande mollharmonier i till exempel låten Alpha Male förmår duon att få till en ljudbild som verkligen hotar att krossa oss i publiken med sin monotona kraft.

Det går inte att underskatta Röyksopps betydelse som ambassadörer för ett nytt hippare Norge. När de slog igenom med den skruvade låten Eple år 2001 förflyttades på ett ögonblick hela Europas popkulturella blick mot i Bergen. Något sådant hade inte norrmännen upplevt sen bandet Aha:s storhetstid i mitten av 80-talet. De som sen direkt spådde en övergående trend har också haft fel.

Och under kvällens sista låt är Torbjörn Brundtland och Svein Berge både svettiga och glada och skuttar upp och ner bakom sina syntar så att svetten från dom långa svajande luggarna skvätter.

De vet nog att de, trots oljan, är Norges viktigaste exportprodukt.

Eric Schüldt

eric.schuldt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".