Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förbjudna ryska karikatyrer

Publicerat tisdag 21 februari 2006 kl 08.47

I Ryssland är det bara en tidning som delvis har återgivit Mohammedkarikatyrerna från Jyllandsposten. Tidningen Nash Region i Vologda-regionen förbjöds igår innan någon ens hann lägga märke till publiceringen. Och som en indirekt följd av karikatyrkonflikten har myndigheterna förbjudit en dagstidning i Volgograd, sedan den publicerat en teckning som påstås provocera fram hat mot troende trots att den har ett tydligt fredsbudskap. Tidningens redaktör Tatjana Kaminskaja förstår inte varför.

För oss är beslutet helt obegripligt alla är lika frågande i vårt kollektiv, men vi hoppas att allt ändå ska lösa sig, säger Kaminskaja.

Chefredaktören för Gorodskij Vesti hotas av stämning för framkallande av religiöst hat. Det började med att åklagaren inledde en granskning, men ganska snart kom beslutet om att dra in tidningens utgivningstillstånd i Volgograd i södra Ryssland.

En artikel med rubriken rasister bör inte sitta i regeringen illustrerades med en teckning där Buddha, Jesus, Mohammed och Moses satt och tittade på tv, på skärmen syntes två politiker börja slåss, under bilden stod Inte var det det här vi lärde ut.

En positiv motbild enligt Kaminskaja, en bild av religioner som fredsbevarande och inte våldshetsare. Hon får stöd från ryska journalistförbundet, internationella journalistfederationen ohc flera människorrättsorganisationer. Ett typfall för hur en oskyldig tidning kan stängas på kort tid och en lärdom i hur lätt demokrati och yttrandefrihet kan kväsas löd några kommentarer. Ett manipulativt sätt att tysta oberoende röster genom att hänvisa till religion och spela på upprördheten kring Mohammedkarikatyrerna, säger kritiker

Inte nog med det, de som anses trampade på, muslimska, katolska och judiska ledare säger att ingen av dem såg något försåtligt i teckningarna. Tvärtom höll de med chefredaktören.

Men anmälarna som krävde att tidningen stoppades på grund av teckningen är svårstoppade, de tillhör lokalavdelningen av majoritetsparitet Förenade Ryssland med stöd i Kreml.

Maria Persson-Löfgren

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".