Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bokrean en kulturell köpfest - Mikael Timm

Publicerat onsdag 22 februari 2006 kl 11.53

I morgon startar årets Bokrea, och det har fått vår kommentator Mikael Timm att tycka till.

Det är en fin tradition att i februari tala om för läsare, lyssnare och tittare att det ovanligt dåligt urval på bokrean i år, att de flesta böckerna inte realiseras utan är nytryck på sämre papper och att de usla verk man mot alla goda råd vill köpa redan finns billigare i pocket.

Ändå envisas folk med att gå till bokhandeln. Ja somliga läsare ställer sig till och med i kö vilket får nyhetsredaktionerna att för en gångs skull intressera sig för litteratur. Köer vid systembolag, nattklubbar eller fotbollsarenor förvånar ingen men varje år skickar redaktionssekreteraren ut någon som får intervjua köande bokköpare, det är ju sällan personer som annars utövar sin perversion i hemlighet samlas helt öppet. Och varje år ser reportern lika genuint förvånad ut. Förmodligen har den unge praktikanten, en sådan är det oftast, inte sett läsare tidigare annat än på bild så det är lite som att skicka ut en vegeterian för att rapportera om hur det går till i en köttaffär. Gulligt, men förvirrat.

Och hur länge kommer rean att finans kvar? IT nördar brukar på sitt tjatiga sätt upprepa att i takt med att Internethandeln utvecklas blir bokrean alltmer obsolet – fast nördarna säger freaky - och antyda att det är emot utvecklingen att köpa böcker helt analogt av en icke data-animerad försäljare. Och visst är det gammaldags. Medan vi kan köpa jordgubbar på julafton och rotselleri på midsommar är bokrean nästan det enda som följer årstiderna. Bondepraktikan – som man förresten också brukar kunna köpa kan köpa på rean – borde ta upp den.

Men mest skrämmande är att bokrean är tillämpad kulturpolitik, inga ord – bara handling. Den visar att sänkta priser ökar kulturkonsumtionen. Det låter lite skamligt men så är det fastän varken politiker eller bokförlag gillar det.

Ja, den manipulativa, superkommersiella, falska gamla bokrean är så effektiv att fler branscher borde ta efter. Är det inte tid för svenska biografer som har Europas högsta biljettpriser, för teatrarna, operahusen, konsertsalarna och jazzklubbarna att också sänka priserna en vecka varje år. Samma gamla gråa februari mars, men med billig kultur. Det skulle bli en omskakande årstid.

Mikael Timm

mikael.timm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".