Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

En fransman i en fransmans spår.

Publicerat måndag 27 februari 2006 kl 10.31

Bernard-Henri Lévy har skrivit en ny bok ”American Vertigo”. För några år sedan kom Anders Ehnmark med en liten bok kring Alexis de Tocqueville, fransmannen som reste till USA 1831 för att studera fängelsesystemet och vars böcker om demokratin i det nya landet sedan dess lästs och kommenterats av generationer politiskt intresserade. Nu är det dags igen. Bernard-Henri Lévy, den mest kände av franska filosofer har rest i Tocquevilles fotspår.

Alexis de Tocqueville var en typisk 1900-talsmännsika född på 1800-talet: praktisk, teoretisk, demokratisk, aristokratisk, empatisk och okänslig. Och att han är modern bevisas av datorns stavningsprogram känner igen Tocquevilles namn. Datorn känner däremot inte igen Bernard-Henri Lévys namn, men så är han också en 1800-tals människa född på 1900-talet, en filosof som söker stora sammanhängande system och vill ändra människans öde.

Lévy slog igenom för ca 30 år sedan som en av de unga franska filosoferna tillsammans med André Glucksman, de började en ny granskning av marxismen. Sedan dess har Lévy skrivit essäer, romaner och filosofi, han arbetar på bokförlag, gör dokumentärfilm och tv-program, och har engagerat sig i olika konflikter som den i Bosnien. Även den som inte läst honom har sett honom. Framför en kamera ser han alltid lika elegant ut, passionerad och avspänd på samma gång, inramad av en vacker fransk skådespelerska som väger ett hekto och liksom fladdrar omkring honom, vilket vi andra också gör, medan han talar och talar.

Mupparna borde göra en parodi på honom. Och hans bok om Amerika borde rimligen vara pretentiös och självupptagen – men nej. Lévy överraskar. I American Vertigo byter han språk och stil. Han avstår från att argumentera och berättar kortfattat och direkt om de människor han mött på sin amerikanska resa: från kända politiker, till en polis som ska arrestera honom för att osedligt beteende när han använder naturen istället för toaletten på bensinmacken men polisen kommer förstås på andra tankar när han får höra att Lévy gillar Tocqueville. Från Hollywoodstjärnor till en anti-semitisk indianledare, alla finns dem där.

Lévy är ingen journalist och försöker inte på Tom Wolfes sätt genom detaljen säga något om det stora i det lilla, istället är han lite amatörmässig i sin nya roll. Han körs omkring som en stjärna och blir charmad eller sur beroende på hur folk tar emot honom. Stort och smått virvlar förbi, ett mönster anas men förblir oupptäckt - men så är ju också titeln American Vertigo en anspelning på Hitchcocks berömda film En studie i brott.

Som titeln antyder har Lévy i bagaget en stor kärlek till amerikansk film. Och så sin filosofiska bildning. Inte Tocquevilles nästan statsvetenskapliga böcker utan Nietzsche och Sartre. Kombinationen är rolig. Amerikanska bilisters sätt att köra lika fort i bägge filerna istället för att som i Europa köra långsammare i den inre och fortare i den yttre blir för Levy ett exempel på amerikansk demokrati.

Han tolkar orkanen Katrina med 1800-talsfiosofiska begrepp, försöker förstå Bush genom att se Rushmore-monumentet, de där med de stora ansiktena uthuggna i klippan som finns i en annan Hitchcockfilm. Han förundras över amerikaners vana att göra allt till museer. För vad är egentligen det förflutna?

I en avslutande kommentar använder han historien för att förstå vad han sett. Så blir Nietzsche och McDonalds varandras förklaringar. Och Lévy låter American Vertigo få vara en fragmentarisk, osammanhängande och rolig krokväg in i amerikansk nutid och demokratins tillkortakommanden och löften.

Det enda som saknas är Tocqueville själv som Lévy glömde någonstans på vägen, vilket amerikanska kommentatorer inte missat att påpeka. Men jag gillar den här enklare Lévy och själv verkar han nöjd när han på nytt står framför kamerorna, nu på en amerikansk föreläsningsturné.

 Mikael Timm

mikael.timm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".