Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dramatikerdebut av Jonas Hassen Khemiri

Publicerat måndag 13 mars 2006 kl 10.44

Jonas Hassen Khemiris framgångsrika debutroman ”Ett öga rött” dramatiserades visserligen på Angeredsteatern i Göteborg, men pjäsen ”Invasion” får ses som hans riktiga debut som dramatiker. Pjäsen hade premiär på Stockholms stadsteater i helgen, och den fullbordar en intensiv Khemiriperiod - hans roman ”Montecore – en unik tiger” kom nyss ut och blev också mycket prisad. ”Invasion” har regisserats av Farnaz Arbabi och Maria Edström var på premiären.

Det börjar hos en annan Jonas – Carl Jonas Love Almquist och hans pjäs ”Signora Luna” där handlingen kretsar kring den gåtfulla rollgestalten Abulkasem Ali Moharrem. Och ”Invasion” börjar i en skolföreställning av Signora Luna, och som blir, just det, invaderad av två unga killar som stör och bråkar och tycker att pjäsen är galet historisk och skriven av värsta svennen. Men namnet Albulkasem annekterar de och till slut kan det, som på alla ungdomsspråk, betyda lite vadsomhelst. Och det stannar inte där, utan Abulkasem vandrar vidare, för att anta alltfler uppenbarelser.

I ”Invasion” undersöker Khemiri, precis som i sina romaner, hur språket uppfinner och ibland leker med identiteten. Men på nåt vis uppfattar jag det som om Khemiri ger sig själv ett större lekutrymme när han skriver prosa än dramatik. Det utåtriktade spelet mot publiken, den förevisande dramaturgin med scener och monologer, leken med TV-expertprogram som en ironisk inramning – allt detta känns mycket väl förankrat i en svensk teatertradition alltsedan 70-talet. Är det kanske så att det ”teatrala” draget hos Khemiri blir nyskapande i hans prosa men riskerar att bli konventionellare på scen?

Å andra sidan – ensemblen äter ur handen på regissören Farnaz Arbabi och gör detta till en så rolig, så sorglig och så levande föreställning. Zofi Nilsson har klätt skådespelarna i ett slags 50- tals -folkhems-mundering, slipovers och äppelknyckarbyxor och det är intelligent – man väntar sig nästan ett: ”Tira grabbar på bönans spiror!” Och variationerna kring Abulkasem, ibland en eftersökt terrorist, ibland en berömd regissör, ibland en kung vid bardisken -vad och vem han kan vara tillvaratas mästerligt av Shebly Niavarani, Bashkim Neziraj, Isabel Munshi och Bahador Foladi. När Foladi är Lillebror som berättar om det otäcka han och hans kompis Peter såg i stugan med gömda flyktingar, så har världen aldrig tidigare sett två så olyckliga ögonbryn. Foladi som en Hamlet – det skulle jag vilja se, och gärna att det var Jonas Hassen Khemiri som skrev om den stackars prinsen och om att något ruttet i Danmark.

Maria Edström

maria.edstrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".