Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Knäpp och underbar Rocky Horror Show

Publicerat måndag 20 mars 2006 kl 08.54

På GöteborgsOperans scen i Skövde har det varit premiär för The Rocky Horror Show. Richard O’Briens musikal från 1973 är en utflippad lek med B-films klichéer, Frankenstein och ufo-varelser. Allt spetsat med tvingande, men undertryckta, sexuella begär. I huvudrollerna ses de naiva ”Sven” och ”Sara” men här finns också en puckelryggig betjänt och en fenomenal transvestit.

Mest känd är kanske The Rocky Horror Show för att publiken älskar att delta aktivt i den medvetet överdrivna storyn. Det ska man inte förvänta sig att få göra i Skövde. Där har regissören Rickard Bergqvist valt en annan väg.


Fredrik Lycke är närmare 190 cm lång, han har högklackat och varvar sin svartröda minimala korsett med en svartvit babyklänning. Han är doktor Frank’N Furter – transvestiten från planeten Transsexual… Han drar in de snälla och storögt naiva Sven och Sara i en upplevelse där deras hittills okända drifter ska lockas fram…. Och det gör de, till 70-tals hårdrock som sakta motar bort den söta gamla schlagerpop Lars Hjertners Sven och Sara Jangfeldts Sara har i sina huvuden. Och över allt styr Timo Nieminens absurt puckelryggige betjänt Riff Raff…

The Rocky Horror Show är en spretigt vansinnig historia och jag undrade verkligen hur regissören Rikard Bergqvist skulle kunna gjuta meningsfullt liv i den. B-filmsskämtens bäst-före-datum är ju passerade sedan länge.

Men han har gjort allt som en variant på dokusåpagenren, med klara inslag av extreme makeover. Sara och Sven får en snabbtur genom livet och det sker omröstningar och val. Den idén är egentligen lite för genomtuggad, men det märkliga är att plötsligt känns den 30 år gamla och överdrivna berättelsen helt rätt i tiden. Form och innehåll blir ett i Skövde.

Dokusåpan är ofta just en berättelse om undertryckt och därefter uppblossad sexuell lust, en längtan efter att bli en annan, mera vågad, lössläppt människa utan eget ansvar.

Det är fräckt, snabbt och detaljrikt. Det var länge sen jag såg nåt så knäppt. Att Bergqvist som regissör både översatt och bearbetat allt tillsammans med kapellmästaren och arrangören Richard Åström gör att en idé genomsyrar allt.

Sedan är hela ensemblen väldigt proffsiga på att snabbt gå från en nivå till en annan: En sekund är det satir, nästa faktiskt allvar, för att en fyrtakt senare hamna i ett fånigt skämt. Fredrik Lycke i huvudrollen är helt fenomenal i de tvära kasten och vågar dessutom ta ut pauserna, vila i sin vetskap om att han har vår hundraprocentiga uppmärksamhet.

Med sin förra succé i samma format, Stoppa Världen, visade Rikard Bergqvist att han kunde ta en bra men lite åldrad musikal och placera den i vår tid. Han visade också att han tar konstformen musikal på allvar, att man faktiskt kan uttrycka intelligenta tankar i en musikal. Till och med i The Rocky Horror Show.

Per Feltzin

per.feltzin@sr.se 

FAKTA:
GöteborgsOperan, Skövdescenen: The Rocky Horror Show, av Richard O’Brien
Regi, översättning och bearbetning: Rikard Bergqvist
Musikalisk bearbetning, arrangemang och ledning: Rickard Åström
Scenografi och kostym: Tomas Sjöstedt
Koreografi: Camilla Ekelöf
Ljusdesign: Joakim Brink
Ljuddesign: Hans Tjernberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".