Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Clooney om McCarthy-eran

Publicerat fredag 24 mars 2006 kl 10.11

”God natt och lycka till.” Så avslutade alltid den amerikanske TV-journalisten Edward R Murrow sitt politiska TV-program ”See it now” på 50-talet. Historien om hur Murrow tar upp kampen med den ökände senatorn och kommunistjägaren Joseph McCarthy har nu blivit film med just titeln ”Good night and good luck”. Det har på sistone talats mycket om politiskt och socialt engagerade filmer från Hollywood. Häromveckan hade ”Syriana” premiär med George Clooney i en av huvudrollerna, en film om makt olja och politik. Och det är Clooney som har regisserat och skrivit manus till ”Good night and good luck”. Han spelar också en av huvudrollerna.

Edward R Murrows var efter andra världskriget en legendarisk journalist både för sina radiosändningar från London under kriget och för sina reportage från efterkrigseuropa, bland annat från koncentrationslägrens öppnande. George Clooney har valt att göra en film som helt handlar om de avgörande månader 1953- 54 när Murrow och CBS tar upp kampen med senator Mc Carthy väl medvetna om att alla som ifrågasatte Mc Carthys kommunistjakt blev anklagade för att sympatisera med fiendesidan.

Det är en stillsam biografisk film som med undantag för ett par tre scener utspelar sig helt och hållet i CBS hus, inne i studior i sammanträdesrumn och korridorer. En miljö Clooney känner väl från sin fars arbete som TV-journalist. Det är män män män i skjortärmarna med snygga glasögon och ständig cigg i handen även när man är i sändning.

Good night and good luck sjunger den goda liberalismens lov men också modet bortom partifärger, modet från både företagsledningar och enskilda journalister. Och den ställer frågor om vad som egentligen hände med den folkbildande televisionen. David Strathairns strama tolkning av Murrow är suverän, han får ett ryck i mungipan hos denne stele man att kännas som ett gapskratt.

George Clooney har valt att vara koncentrerad att inte sälja ut sig för inlagda dramatiseringar. Resultatet är en osedvanligt snygg men också lite blodfattig rekonstruktion av ett stycke fascinerande mediehistoria.

Gunnar Bolin

gunnar.bolin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".