Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya versioner av gamla bilar på Bilsalongen

Publicerat fredag 31 mars 2006 kl 08.54

Det var tre år sen sist men nu är det dags att igen visa nyheter inom bilvärlden. Det sker fram till och med den 9 april på Stockholms Bilsalong. Per Feltzin har ägnat sig åt att leta nya form och designtrender.

Först blir jag faktiskt riktigt besviken. Konceptbilarna som ska spå in i framtiden är få och inte särskilt uppseendeväckande. I den officiella guiden till Bilsalongen har man bilder på 23 konceptbilar som visats det senaste året. Av dem är bara 6 här... Det finns några till men första intrycket är att det många, många vanliga bilar och flera varianter på dem. Mest av allt är det nya versioner av de bilar vi redan känner till.

Det mest uppseendeväckande är länge de turkosa kostymer, med vita skor, skjortor och blå-turkosa slipsar, som samtliga unga assistenter på Volvo tvingas bära. Vem vill se på den nya, faktiskt, läckra lillbil C30, när det står massor av udda papegojmänniskor bredvid.

Några roliga designstudier finns det dock

Mazdas Sassou - en liten rundad bil i Golfklass, där färgen är poolvattengenomskinlig och där den nya tekniken med smålampor infattade i kraftigt vinklade former gjort den rolig att se på - brottet mellan mjukt och kantigt är här bra genomfört.

Men att ha mjuka linjer och ändå bibehålla aggressiv kantighet verkar annars vara det svåraste av allt. Hondas nya version av Civic har ju en underbar lamprad längst fram över hela fronten. Som ett ljuvligt leende i klarglas som smugits in i plåten. Men samma bil har därbak ett liknande grin, fast uppbrutet, det pekar åt alla håll, det är som om nån bultat sönder den med en slägga.

Bakdelen på bilen är ett klart problem. 99 av 100 bilar har imponerande eller eleganta fronter, men när man ser samma bil bakifrån har allt linjespel bara blivit till en illa formad och löst ihopknuten rosett.

Koreanska SsangYong har till exempel en sorts minibuss. Tänk er en vanlig stor bil där taket sluttar ner mot en baklucka. Men så har någon plötsligt skapat extra utrymme genom att därbak sätta en glaslåda så att säga ovanpå. Det måste vara den fulaste bilen någonsin tänker jag. Men efter en stund - ja, då blir det så fult att det övergår i det fulsnygga.

Vackrast är ändå Saabs konceptbil Aero X. Som en Saab Sonett pumpad med anabola steroider. Måsvingedörrar som dessutom samtidigt lyfter den välvda glasrutan där fram.

Vacker i allt - men inte till salu, inte i produktion.

Så man får nöja sig med den lilla tvåsitsiga Carver. Ett tyskt-holländskt miniprojekt, en täckt trehjulig motorcykelbil, som lutar kraftigt i kurvorna när den följer hastigheten. Ser ut som en geting. Det bästa av allt är att den här framtidsbilen inte är framtid. Den går att köpa.

Men det kanske är det som är inuti bilarna som är det viktigast för form och design för framtiden. Hur tråkiga de vanliga bilarna nu än ser ut, är det ju ett faktum att fler och fler bilmärken gör miljöbilar. Och det betyder ju att naturens egen form skyddas mer och mer... Det är också en designframgång.

Per Feltzin

per.feltzin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".