Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Suggestiv The Knifekonsert

Publicerat fredag 31 mars 2006 kl 09.53

Syskonen Karin och Olof Dreijer har tillsammans gruppen The Knife. Deras musik har kategoriserats som någonslags melodiös elektronika. Sedan debuten för fem år sedan har de tagit världen med storm - men deras liveframträdanden har gått att räkna på ena handens fingrar.

Igår (31/3) spelade de för första gången för publik i Sverige. Kulturredaktionens Tove Leffler var på plats på Berns i Stockholm och fick uppleva en konsert där videoprojektioner av Andreas Nilsson och 5.1-ljud var minst lika betydelsefullt som The Knife själva.

Lyssna gärna på inslaget som sändes i 7.46-sändningen den 31/3 - där finns ett antal musikexemel!

Om man har den väldigt högt gör det väldigt ont på ett visst ställe i magen, sa Olof Dreijer om ett ljud på en låt på nya plattan.

musik

När låten The Captain sätter igång på riktigt gör det ont i hela kroppen.

På Berns scen finns två genomskinliga dukar. En framför och en bakom scen. Projektioner med fåglar och traktorer varvas med mer surrealistiska mönster, teaterridåer och döskallar.
Mitt på scenen - alltså mellan dukarna -  står Karin och Olof Dreijer helt klädda i svart med svarta nylonstrumpor över huvudet. Och spelar.

Bilderna och ljuden blandas och kommer från alla håll. Ibland är jag i ett otäckt ödsligt landskap och ibland i ett tv-spel. 
Allt skulle kunna bli för mycket, löjligt, skrattretande. Men det är bara suggestivt, omöjligt att värja sig mot. Konserten är en blandning av eufori och skräck.
När en lugn version av låten heartbeats övergår i en totalupplevelse av den mer intensiva Silent shout med Karins röst som fyller rummet framifrån och bakifrån och runt. Och olika förvridna ansikten som sjunger projicerade i luften, ljublar jag framifrån och bakifrån och inuti.
Då funkar 5.1 surroundljudet. I andra fall försvinner effekten någonstans i publikhavet - och det är synd.

Men när ”From off to on” klingat ut är det som när man sett en riktigt bra och komplex film. man vill spola tillbaka och se den igen och igen. För det är så många detaljer man har missat.

Tove Leffler

tove.leffler@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".