Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fotografier av Sune Jonsson visas för första gången

Publicerat onsdag 12 april 2006 kl 10.20

Sune Jonsson är en av Sveriges främsta dokumentärfotografer. Mest känd är han för sina bilder från norrländska avfolkningsbygder. Ett av Sune Jonssons mindre kända projekt är att han på 60-talet dokumenterade New York. Just nu kan hans bilder från den amerikanska storstaden ses på Västerbottens museum i Umeå, de flesta av dem för första gången. Dessutom visas Sune Jonssons foton från hembygden i utställningen som kallas ”Nyåker - New York”.

Innanfönstren sätts in hos skräddare Enok Andersson 1957. Kvinnan i vitt förkläde putsar på fönstret, mannen studerar henne, samtidigt som han lutar sig mot symaskinen och på bordet står strykjärnet.

Platsen är Nyåker i södra Västerbotten, Sune Jonssons födelseby. I närmare ett halvt sekel har han med kameran och pennan som arbetsredskap närmat sig människor och miljöer runt om i Sverige, framför allt Västerbotten, och som så ofta i hans bilder ställs människan i klar relief mot bakgrunden. Som betraktare tycker jag mig få en hel historia i en enda bild. Men det är inte förrän nu som de flesta av de här bilderna visats, bilder som är tagna mellan 1955 - 58 och som ingick i förarbetena till den märkliga debutboken ”Byn med det blå huset”. Här kan man nu se hur banvakten och arbetsledaren Filip Hörnkvist i Nyåker står och lutar sig mot sin trehjuliga dressin, bar överkropp, snickarbyxor, basker på huvudet och blicken fäst i fjärran.

Och alldeles i närheten hemmansägaren och kyrkogårdsarbetaren Hjalmar Nyberg, som håller på och gräver en grav. Han står djupt nere i graven, torkar sig i pannan med kepsen i hand, en stege sticker upp ur graven.

Jag vänder mig om ett halvt varv, går två meter- och plötsligt är jag i New York, på en annan kyrkogård. Den är gigantisk, fotograferad på litet avstånd med alla sina gravstenar och skulpturer fast förankrade i marken, i bakgrunden liksom svävar silhuetterna från höghusen på Manhattan. Under tre månader hösten 1965 var Sune Jonsson i New York, men först nu visas alltså hans bilder därifrån. Avsikten var att de skulle blivit den första i raden av bildessäer om olika världsstäder, men annat kom emellan.

Här visas en oändlighet av kontraster - en häst drar en kärra, överlastad med kartonger och korgar, en sminkad kvinna med rosenhatt ser ut som om hon just stigit av operascenen, här står männen i kö utanför Frälsningsarmén, en mamma och hennes lilla finklädda dotter lutar sig bekvämt mot en stor amerikanare och de tittar utan att tveka in i kameran, precis som så många andra av människorna som figurerar här.

Och jag tror att det är det som är så fascinerande med de här bilderna, att trots att miljöerna och motiven är så skiftande, så känns det som om det förtroendefulla förhållandet mellan de fotograferade och fotografen, Sune Jonsson, är precis detsamma i New York som i Nyåker.

Kerstin Berggren

kerstin.berggren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".