Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Filmen om Matti Nykänen

Publicerat onsdag 12 april 2006 kl 10.28

Finländaren Matti Nykänen är en levande legend, i alla fall än så länge. Som backhoppare vann han under 80-talet allt som gick att vinna - VM, OS och världscupen flera gånger om. Men hans kändisskap fick ännu större omfattning när historierna om hans supande, pillerknaprande och allmänt våldsamma liv nådde skandalpressen. Nyligen släpptes han ur fängelse efter att ha dömts för mordförsök. När spelfilmen ”Matti”, i regi av Aleksi Mäkelä, gick upp på finska biografer var intresset enormt. Idag har filmen svensk premiär.

Det är sällan konstruktivt att spä på fördomar och förljugna självbilder men i filmen Matti är det svårt att se bortom Sisun, Saunan och Viinet. För Matti Nykänen förkroppsligar så många av de där ideerna. Inte bara de om den finske mannen utan också de om Finland. Där finns stoltheten, och hjältedyrkan, och det där att sporten är helig.

Ja, i 80-talets Finland var Nykänen den allra störste. Och har man blivit Koko Kansan Matti - hela folkets Matti - ja, då förblir man det. Oavsett vad som sen händer. Och det händer en hel del i Matti Nykänens liv - och nästan allt handlar om sisun och brännvinet. Han super och slåss och sätter sig upp mot auktoriteter, gifter sig och skiljer sig och gifter sig igen. Men allt får en hjälte göra, journalisterna följer honom - förföljer honom till och med eftersom publiken, läsarna, folket kräver det.

I Aleksi Mäkeläs film är Matti som ett barn, en pojke som snabbt fastnar i mediernas och omgivningens mytbildning. Jasper Pääkkönen spelar en porträttlik Nykänen som storögt och rödsprängt blickar ut över en värld, där det som händer utanför hoppbacken är svårbegripligt. Filmen är en spelfilm, ingen dokumentär men många av händelserna är biografiskt korrekta. Och allt berättas icke-kronolgiskt, här är det som om hela livet tumlar runt: Matti som nybörjare, Matti som härjad suput, Matti som fängelsekund, Matti som nygift. Tonvikten ligger hela tiden på privatpersonen Matti, inte idrottsmannen. Guldmedaljerna och det som sker i backhoppningsvärlden skymtar mest förbi i utkanten.

Matti Nykänen har alltså levt större delen av sitt liv i rampljuset, man skulle kunna tro att filmen om honom ville belysa det som inte synts, tassa lite i skuggan och hitta människan Matti - ni vet ”bakom rubrikerna”. Men filmmakarna har valt den voyeristiska blicken - vi ska se det löjliga, skratta åt det ömkliga och gärna minnas hur härligt det ävar när det ändå begav sig. Då när han blev Koko Kansan Matti...

Möjligtvis ska vi efter biobesöket förstå att han aldrig fick en chans att hitta sig själv, att han utnyttjades och var ett offer. Men vad Matti själv kände - tillexempel när ryggen gav vika men skidförbundet vägrade operera inför VM i Lahtis - det vet jag fortfarande inte. Allt jag vet är att jag sett filmen om att det hände.

Elin Claeson

elin.claeson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".