Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Videokonst och experimentfilm - ett historiskt översiktsverk

Publicerat måndag 8 maj 2006 kl 10.47

När det gäller svensk videokonst och experimentfilm har det hittills saknats historiska översiktsverk. Men nu kommer boken ”Konst som rörlig bild – från Diagonalsymfonin till Whiteout” som vill råda bot på detta – bland annat med en medföljande dvd med över tre timmar rörlig konsthistoria. Filmprofessor Astrid Söderbergh Widding är redaktör, och Mårten Arndtzén har läst.

Helt okomplicerat är det inte, att skriva den här historien. Begreppet ”videokonst”, till exempel, känns idag mer som ett skällsord från 90-talet än som en meningsfull beteckning på en konstnärlig genre.
  Videon är ett mycket populärt redskap idag, men knappast någon ”konstform”. Vad har Pål Hollenders utflykter i Baltikum och Afghanistan att göra med Viking Eggelings abstrakta klassiker Diagonalsymfonin, till exempel? Ingenting, vad jag kan se. Och vad hör egentligen hemma var - vad är konst och vad är film?
  Författarna till ”Konst som rörlig bild” löser det här dilemmat på ett sätt som i förstone kan verka förståndigt. Dom utgår från tekniken: ett kapitel för celluloiden, ett för datorn och ett för videon.
  I mitten funkar det bra. Gary Svenssons essä om datorkonstens pionjärer här i landet har lite av datorkonstnärernas egen, nördiga entusiasm i sig. Och eftersom den här konsten gick ut på att utforska den digitala teknikens inneboende möjligheter, passar det ju bra att skriva dess historia med avstamp i teknologin.
  I dom andra två kapitlen funkar det sämre. Där har man utgått från de sammanslutningar som varit viktiga för experimentfilmare respektive ”videokonstnärer”: SEF, AFF, Video Nu och allt vad dom hetat. Och tyvärr har man betydligt mer än bara utgått: mycket organisationshistoria för pengarna, får man. Men inte så värst mycket konsthistoria.
  Och det är synd. För visst finns det historiska kopplingar, trådar att följa från samtiden in i historien. Källor. Kanske till och med ett eller annat meningsfullt mönster - vem vet?

Mårten Arndtzén

marten.arndtzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".