Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stig Lindberg - Spisa Ribb och Berså’s skapare

Publicerat torsdag 11 maj 2006 kl 10.08

I dag öppnar Nationalmuseum i Stockholm en ny stor utställning över designern Stig Lindberg, Gustavsbergs i särklass mest kände 1900 talsdesigner, mannen bakom bruksporslin som Spisa Ribb och Berså, men också far till en mängd offentliga utsmyckningar. Gunnar Bolin har sett utställningen.)Gunnar Bolin om Stig Lindberg - den svenska formgivningens omslagspojke nr 1 - nu aktuell genom utställningen ”Stig Lindberg” på Nationalmuseum i Stockholm.

Jag tror det var 1981. Långt in i mina föräldrars skåp stod en vas. Den var ju så cool - den ville jag ha. Min mor sa:

- Ta den för guds skull, det fanns både skålar och fat till, men dem har vi nog slängt.

Med dagens auktionspriser på Lindbergs fyrtiotalsfajanser var det väl en fem sex tusen som gick i grovsoporna.

Ibland undrar jag hur kort den tiden var som Stig Lindberg var ”ute”? När femtiotalet började gå igen - jo det var redan i början av åttiotalet - hade många i min generation, vi som då möblerade våra första ettor, vi hade till att börja med tydliga citationstecken runt våra stringhyllor, Lindbergfajanser och t.o.m. danska teakmöbler. De var - hemska ord - mer ”kult” än vackra, men när de väl var återerövrade av en ny generation så blev de vackra igen. Det finns ingen evig god smak men det finns starka konstnärliga uttryck som alltid kommer att väcka känslor allt beroende på sammanhang.

Och om det finns designikoner så är Stig Lindberg Jesusbarnet själv i den svenska designens efterkrigstidsikon.

Han är centralgestalten som trots sin enorma produktion, sin febriga kreativitet, sina totala svängningar mellan miniatyrer och monumentala utsmyckningar så är han, när han är personlig, omedelbart igenkännbar. Tittar man noga på hans fajanser med geometriska mönster, små cirklar ränder eller rutor så är mönstren väldigt olika men färgerna och stilen är - bara hans. Ofta poängteras Lindbergs lekfullhet, och visst den dyker upp emellanåt i montrarna på Nationalmuseum, bra tycker jag bara att den är i barnsammanhang som i samarbetet med Lennart Hellsing. Annars blir det lätt ansträngt studentikost med fiskar på huvuden och allmänt tokiga figurer. Men oftast är han lättheten själv och då är Stig Lindberg om än snart uttjatad så ändå: oslagbar.

Gunnar Bolin

gunnar.bolin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".