Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Geschwind bygger rangligt tivoli av drömmarna

Publicerat onsdag 17 maj 2006 kl 09.19

Peter Geschwind heter en yngre konstnär som för vidare ett stolt arv i svensk samtidskonst: rörelsen i konsten. I mitten av 90-talet blev han mycket uppmärksammad för sina hemmasnickrade karuseller, små leksaksrobotar och andra rörliga skulpturer. Då var det mycket barndom i grejerna - inte bullerbysorten utan den billiga, massproducerad och sötsliskiga barnavärld man hittar i flingpaket och skrikiga tecknade filmer på reklam-tv. Hos Geschwind ofta spetsad med ett ännu mörkare stråk av antytt våld. Men nu har han gått vidare, in i vuxenvärlden. I en stor installation som precis öppnat på Färgfabriken i Stockholm, och som pågår hela sommarn, är det våra leksaker - och drömmar - han ger sig på. Mårten Arndtzén har sett Peter Geschwinds installation ”Automatic”.

När jag väl trängt mig förbi en enorm kinesisk plastgran står jag öga mot öga med en torkställning nedstucken i en cementblandare och behängd med diskborstar och golvmoppar - som ställer sig rakt ut i luften när cementblandaren rätt vad det är sätter igång med att snurra i en jäkla fart.

Färgfabriken är full av den här sortens hemmasnickrade karuseller och mekaniska attraktioner - hopknåpade av prylar och material från Jula och andra lågprisvaruhus för hemmafixare. Prylar som möter en efterfrågan på ett bättre liv och en trevligare trädgård - men till ett överkomligt pris.

Ju längre in i det här rangliga tivolit man kommer, ju tydligare ter sig den drömmen som en mardröm. I en hydda med tropiska motivtapeter på väggarna snurrar en naken glödlampa runt runt som en solnedgång på amfetamin, och längst in spärras vägen av en enorm presenning från golv till tak.

Där bakom väntar apokalypsen.

Med säker hand tar Peter Geschwind hela den här enorma salen i anspråk och gör den till sin. Kokar en effektfull brygd av lika delar munterhet och oro åt publiken. Det är styvt gjort.

Ändå lämnar jag Färgfabriken med en lite konstig eftersmak. Inte helt olik den som sätter sig i munnen när jag fnissat åt radioprogrammet ”Roll on” i P3 på lördagsförmiddagarna. Och en hel del annan, svensk humor just nu. Där man skrattar åt det billiga och smaklösa, för att inte säga dom billiga och smaklösa. Med sina drömmar om ett bättre liv till överkomligt pris.

Visst, världen vore säkert en bättre plats om dom gick på konstutställningar om lördagarna istället för att hänga på byggvaruhusen. Men som konstutställning kan det påståendet få nåt lite lättköpt över sig.

Mårten Arndtzén

marten.arndtzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".