Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Tate hänger om, kritikerna jublar

Publicerat onsdag 24 maj 2006 kl 09.16

I London har det populära konstmuseet Tate Modern fått en nystart.
   För sex år sen invigdes de enorma, gamla turbinhallarna vid Themsen under dåvarande chefen Lars Nittve med ett lite nytt sätt att presentera den moderna konsthistorien. Borta var den traditionellt, kronologiska ordningen, borta var modernismens alla ”-ismer”. Istället visades konsten i en ny, egenhändigt uttänkt blandning baserad på några teman. 
   Så när det kom ut att Tate Modern nu skulle ”hänga om” vädrade traditionalisterna morgonluft. Skulle det äntligen bli ordning på torpet igen?

LONDON. När de första besökarna släpptes in på Tate Moderns nya permanenta uställning igår så klev de in till tonerna av  lovsånger från en hittills enig kritikerkår.
  Londontidningarnas konstkritiker gillar det faktum att Tate Modern har återupptäckt historien, återupplivat 1900-talskonstens -ismer och gett kubismen, minimalismen, surrealismen och den abstrakta expressionismen varsin sektion, men samtidigt behållit det The Independent kallar Tateupplevelsen: muséet som en konstens teater med oförutsägbara och oväntade möten,kopplingar och kollisioner.
  Ismerna är så löst tolkade att nästan vilket verk som helst kan dyka upp var som helst och det skapar, säger The Independent, några briljanta visuella kupper.
  The Times tycker att det vilar en fräschör över hela den nya hängningen och att det är som om ett fönster har slagits upp och nytt ljus släppts in.
  Mycket är nytt i det som visas också: av de 400 verken är 160 såna som Tate Modern hade men inte har ställt ut förut, och till det kommer ett antal nyförvärv.
  Tate Modern är världens mest besökta museum för modern konst, ”Tateupplevelsen” har dragit till sig 25 miljoner besökare sen muséet öppnade för 6 år sen. Och det oroar The Guardians konstkritiker: den nya permanentutställningen är en rejäl förbättring, skriver han, men många av besökarna kommer aldrig att få chansen att stanna till och avnjuta verken, uppfatta skämten eller bli berörda.
  För Tate Moderns problem är dess popularitet, det är för mycket folk.

Agneta Ramberg

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".