Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Rosemary Laings oroliga landskap

Publicerat tisdag 30 maj 2006 kl 11.01

Rosemary Laing är en av Australiens mest kända bildkonstnärer och Konsthallen Brandts i danska Odense visar under sommaren en stor utställning med hennes fotografier under rubriken ”Rosemary Laings oroliga landskap”. Lars Lönroth träffade henne på plats i Odense.

-I wanted to make these pictures less to sensationalyze the place and more to make a cultural marking point, this happened and this is an image to represent this thing that happened.

Det är inte för att väcka sensation som Rosemary Laing utforskar Australiens landskap med hjälp av spektakulärt iscensatta panoramabilder, fotografier som liknar stillbilder ur spännande filmer och som ofta tagit henne flera år att förbereda. Nej, med hjälp av riktig rekvisita och riktiga stuntmen och utan att manipulera bilderna digitalt vill hon skildra händelser och platser som varit viktiga i landets historia. Bilder som fungerar som kulturella och politiska markörer.

Som fotot av en flicka i vit brudklänning som kommer flygande ner från himlen i en optimistisk vision av framtiden, en bild Laing skapade inför millennieskiftet men som ganska snart fick göras om i andra versioner när nya hemskheter dök upp. Flickan störtar till marken med ett blodigt hål genom klänningen, skjuten i bröstet.

-To be idealistically optimistic about a better future was not enough and in my own country many things happened that were very disappointing.

Inte minst i mitt eget land Australien hände många trista saker, säger hon. Som att vi gav upp försöket att äntligen bli vuxna och införa republik, monarkisterna vann ju den omröstningen. Och så det att vår regering aldrig kom med någon offentlig ursäkt till våra inhemska australier, aboriginerna, efter alla dessa år av kolonial förföljelse och diskriminering.

-It was hopes that the government would say sorry to the aboriginal people of our counry and the government refused to say sorry.

I ett av utställningsrummen på Konsthallen Brandts i Odense hänger på ena väggen ett foto av Rosemary Laing som visar ett vackert pastoralt landskap i den tysk-australiske målaren Hans Heysens anda. På väggen mittemot som en fruktansvärd kontrast strama bilder Laing tagit från det ökända men efter massiva protester nu nedlagda fångläger i Australien där flyktingar och asylsökande från Afghanistan, Afrika och Mellanöstern internerades. Idyll och fasa i samma rum, en orolig plats, ett oroligt landskap.

-So you end up with a vision reflecting upon an idyllic representation of the place and opposite you have e fence that blocks that idyllic picture of what this place can be.

Rosemary Laing använder kameran som politisk penna, ”the camera as a political pen”, har någon sagt, men där finns också andra dimensioner. I den serie fotografier som går under namnet ”groundspeed” täcker hon hela marken i den gröna skogsgläntan med mjuka heltäckningsmattor i olika färgrika mönster. I ett kargt klipplandskap med brusande hav och mörka ovädersmoln placerar hon en annan mjuk rund matta, en egen zon, en egen plats att känna sig trygg på i en orolig värld.

-When you go to a new place, to create a home for yourself or a comfort zone is very important and I’m playing with that idea in this image.

                                                           Lars Lönroth

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".