Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nya knep i bokbranschen

Publicerat torsdag 8 juni 2006 kl 08.25

Marknadsföringen av böcker har länge följt samma traditionella mönster: förlaget skickar ut pressmeddelande, författaren gör intervjuer och uppläsningar, man marknadsför sig mot bokhandlarna och hoppas på bra recensioner.

Men i dag när författarens varumärke är viktigare än någonsin och kända krönikörer och skribenter säljer böcker på att redan vara etablerade namn har förlagen börjat se sig om efter nya sätt att marknadsföra. Det har blivit allt vanligare att man anlitar pr-byråer som sköter lanseringen av en ny bok. Clara Törnvall träffade Jenny Stjernströmer från pr-byrån Gilda och Jenny som är specialiserade på bokbranschen. 

-Vi gör affischering på stan, vanlig konsertaffischering gör vi för böcker. Vi jobbar mycket med give-aways, vi ger bort saker som kan associeras till boken. Det kan vara små broscher, eller pins, som man sätter på tröjan. Nu ska vi göra nånting för Unni Drougges bok i höst - kanske drinkpinnar.

Jenny Stjernströmer jobbar just nu med fyra olika lanseringar - bland annat John Ajvide Lindqvists nya novellsamling, som ligger i travar på kontoret. Mellan tio och tjugo böcker per säsong brukar det bli. Kampanjer åt bland andra Natur och Kultur, Bonniers, Wahlström och Widstrand, Ordfront och Kartago. Det handlar om målgruppstänkande och att analysera konsumtionsmönster för att hitta rätt företag att samarbeta med. Jenny Stjernströmer åtar sig att lansera vilka sorters böcker som helst, men förfrågningarna från förlagen gäller förstås de titlar man tror har potential att sälja mycket. Inga Adonis-klistermärken eller Ida Börjel-pins i sikte. Uppdragen blir fler och fler, men för tre år sen när pr-byrån startade kunde de mötas av en del skepsis. Och fortfarande finns förläggare som inte gillar utvecklingen. Dorotea Bromberg:

- Jag vill inte veta av det, jag tycker inte att det är relevant. Man gör diverse jippon kring böckerna. Jag är kanske gammaldags, vad vet jag. Men jag tycker att författaren och boken ska kunna räcka. Även om man kan sälja ännu mer? Jag tror inte att man säljer så mycket ännu mer. Det är svårt att yttra sig om förstås eftersom du inte vet hur mycket du skulle ha sålt om det där jippot inte hade varit.

Bokbranschen börjar mer och mer likna film- och musikbranschen, där allt mer pengar satsas på allt färre aktörer. Det säger Författarförbundets ordförande Mats Söderlund, som är kritisk mot att många författare lämnas utanför när förlagen gör reklam för det redan lättsålda.

- De är dåliga på att marknadsföra bredden.

Jenny Stjernströmer mear att det är väldigt viktigt med författaren.

-Om författaren kan tänka sig att ställa upp på lite mer galna grejer än bara uppläsning kan det egentligen dra vilken bok som helst. Sedan är det klart att lite kittlande ämnen och bra böcker är lättast att marknadsföra.

                                                           Clara Törnvall

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".