Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mediokert nytt museum i Paris

Publicerat tisdag 20 juni 2006 kl 09.00

Först ska vi till Paris där portarna slås upp till ett helt nytt och mycket omdebatterat museum på fredag. Alldeles intill Eiffeltornet öppnar äntligen efter tio års förberedelser Musée du Quai-Branly, som ska visa samlingar med hundratusentals föremål från Oceanien och afrikanska, amerikanska och asiatiska ursprungskulturer. Och det är just samlingarnas geografiska spridning och det faktum att de härstammar från tre årtusenden som varit föremål för kritik. Folk har vänt sig mot att den enda gemensamma nämnaren är att föremålen inte kommer från västvärlden, utan snarare de kulturer som trängdes åt sidan och utplånades när det västerländska samhället spred sig över världen genom kolonialismen.

Sveriges Radios korrespondent Alice Petrén har varit och förhandstittat:

Hantverkarna kämpar in i det sista med målarfärg och borrar för att museibyggnaden vid Seine ska stå klar inför president Chiracs invigning. Byggnaden eller rättare sagt byggnaderna har ritats av stjärnarkitekten Jean Nouvel. Det är futuristiskt, luftigt och läckert. Innanför den långa glasväggen, som skyddar mot den hetsiga trafiken längs med kajen, har Jean Nouvel placerat ut paviljonger och glaspartier och skapat en oas. Formerna är mjuka, färgerna ljusa och trädgården rymmer växter och träd från hela världen.

Muséet är resultatet av en politisk vilja att ge rättvisa åt icke-europeiska kulturer, står det i presspärmen, under ett fotografi av president Jacques Chirac. Han har som sin företrädare Francois Mitterand velat lämna spår i kulturen. Chirac skriver vidare i sin text att Muséet du Quai Branly är en inbjudan att se Den Andra med större kunskap, respekt och öppna sinnen.

Tanken är kanske god, men resultatet är tyvärr ganska mediokert.

Här visas föremål från kontinenterna bortom Europa, från så kallade ursprungskulturer. Här finns magnifika masker, som sätter snurr på fantasin. En med enorma musöron och keps i bambu och rotting till exempel. En annan otroligt vacker i fyra olika stenarter och storlekar. Lekfullast är en stor haj i trä med en man som rider på dess nos. På ena sidan visar sig hajens mage bära ett kranium. En relik av hövdingen. Otroligt vackert och subtilt.

Men varför arrangera föremålen så traditionellt och fantasilöst. Här är monter efter monter utan sammanhang och förklaringar. Hur spännande är till exempel när exakt 46 unika föremål ska konkurrera om uppmärksamheten på en på yta tre gånger tre meter. Nej, montrarna blir trista och fattiga i den annars så underbara lokalen.

Vem vänder sig utställningen till? Och vart, till intellektet eller känslan. Bådadera hoppas en ansvarig, Anne-Christine Taylor, men medger att den vara lite svårtillgänglig.

En debatt är redan igång om muséets plats i Frankrikes koloniala förflutna. De andras museum vore kanske ett bättre namn har någon föreslagit.

Alice Petrén

alice.petren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".