Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Berlin Alexanderplatz har hittat nästan ända hem

Publicerat tisdag 11 juli 2006 kl 08.29

I 30 dagar har Sveriges Radios utsände i Tyskland, Gunnar Bolin, följt fotbolls-VM på nära håll. Nu när fotbollsfesten är över tar Gunnar Bolin avsked av den tyska huvudstaden nedsjunken i en teaterstol. Berlin Alexanderplatz är en av de mest omtalade teaterföreställningarna på tyska de senaste åren, även om uppsättningen hade urpremiär redan för fem år sedan i Zürich .

Alfred Döblin skrev romanen Berlin Alexanderplatz 1929 och i dag räknas verket som en klassisk Berlin-skildring.

1980 gjorde Rainer Werner Fassbinder en uppmärksammad teveserie av boken. Nu när regissören Frank Castrorf sätter upp pjäsen på teatern Volksbühne har Berlin Alexanderplatz hittat nästan ända hem.

Jag har inte mätt, men det torde vara någon knapp kilometer mellan Alexanderplatz och Rosa Luzemburgplatz där Volksbühnes gråa majestätiskt sjabbiga teaterhus reser sig. Där residerar Frank Castorf är en av teatervärldens stora, han har varit gästregissör på en mängd orter inte minst i Stockholm och han har som chef för Volksbühne varit en kontroversiell man.

Kitsch, nakenhet och sex

Bland kritiker i Berlin märker man ofta en viss trötthet inför de dekonstruerande fysiska långsittningar som Castorf iscensätter. Men för mig en svensk teaterbesökare bjöd hans Berlin Alexanderplatz på en exakt konstnärlig säkerhet i mixen mellan populärkulturell kitsch, monologiska höglitterära avsnitt, nakenhet sex och död.

Castorfs bearbetning av jätteromanen Berlin Alexanderplatz är en drygt fem timmar lång beskrivning av helvetets förgårdar där exfången Franz Bieberkopf hamnar. För en svensk går tankarna osökt till Lars Noréns Personkrets men även om det var omöjligt för mig att helt följa med i den ofta maniskt sluddrande Berlinerdialekten på Volksbühne så törs jag säga att Noréns poetiskt språkliga pregnans är något som Castorf byter mot frenetiskt, nästintill vomerande utbrott där ensembelspelet är det centrala.

Skådespeleriets poesi

För paradoxalt nog - mitt i den naturalistiska avgrundsskildringen av horor missbrukare och mördare - finns här också ett skådespeleriets poesi som tar andan av mig. Det är aldrig spelat mot mig som åskådare, jag känner aldrig av Castorfs eventuella avsikt att chockera eller äckla trots att han ibland just gör det. Men för mig blir det min reaktion inte något föreställningen vill få mig att känna.

Att få folk att lämna en teater starkt upprörda är det lättaste som finns, att få dem att frivilligt sitta kvar i fem timmar, bitvis starkt upprörda och rörda, det är svårt.

Svårslagen spelplan

Tjugotalets depression och politiska kaos i Afred Döblins orginalroman är här satt i en samtid där spelplanen är en svårslaget lång och grund scenbild. Tre byggcontainrar, en ölsylta med rasslande jalusier som kan användas som en sorts ridå, kitschiga röda lyktor som blinkar och så kameror inne i containrarna så att spelet där kan visas på skärmar. Och om och om igen brakar en bil rakt igenom ett plank mot oss åskådare så att flisor ryker. En ständigt regnvåt gata blöter hela tiden ner de tio skådespelarna.

Det är kanske 26 grader ute i Berlinnatten, inne på teatern säkert 30 och fuktigt så att svetten rinner på min rygg och ingen kan säga att en föreställning måste vara över fem timmar, men kanske hade mitt helhetsintryck varit annat om den var kortare. Nu fick jag verkligen leva med de sorgliga skepnaderna Franz Biberkopf horan Mitzi och de andra, och vi var många som efteråt stod ett tag på Volksbühnes trappa, hämtade andan och bligade mot den tunga natthimmlen, så där en knapp kilometer från blåshålet Alexanderplatz i Berlin.

Gunnar Bolin

gunnar.bolin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".