Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Musikkritik i kris

Publicerat onsdag 19 juli 2006 kl 11.16

Att skivförsäljningen har minskat drastiskt, och att fildelningen inte verkar upphöra - det vet vi redan. Men påverkar det vad som skrivs om musik - och vilken musik som görs idag?

Idag läcker ofta musiken från kommande album ut på nätet flera månader innan de skivorna börjar säljas i butik. Alltså har den under lång tid redan diskuterats på musikbloggar på nätet när den ”riktiga” recensionen kommer i dagstidningar och specialpress. Proffstyckarnas roll har alltså förändrats. Istället för att vara först med en åsikt om en skiva, ligger man idag i kölvattnet - långt efter de fria skribenterna på nätet. Är dagstidningarnas musikkritiker kanske nästa yrkesgrupp som kommer att rationaliseras bort inom musikbranschen?

Eric Schüldt har träffat Kristin Lundell - skivredaktör på Svenska Dagbladet.  

- Det är inte längre så att det är de fyra stora tidningarnas recensenter som är liksom allvetande musikproffs utan det har blivit lite mer maktuppluckring. Det finns fler forum där folk kan göra sig hörda och komma med sin åsikt om en skiva.

Att en skiva ”läcker” - att den finns ute i fildelningsnätverken ibland flera månader innan den finns i skivaffären - det är idag ett faktum. Och det här har lett till att ny, outgiven, musik debatteras, kommenteras och snackas om på bloggar, ute på klubbar och hemma framför MP3-spelaren. En tidning som Svenska Dagbladet har som policy att bara recensera skivor som finns ute i handeln. Något som gör att musikbevakningen ibland har svårt att hänga med, säger Kristin Lundell.

- Bloggare och nätfanzines de kan starta mer debatter och hylla... det är mycket som redan är igångsatt när stora tidningar som vi kan komma och ge vår syn på det hela.

Kristin Lundell menar däremot att Svenska Dagbladets musikbevakning fortfarande är relevant, då man har en målgrupp som är mycket större än den initierade grupp musikintresserade som laddar hem musik innan den släpps.

Men mycket har förändrats, det märker även skivbolagen. Dels har många band och artister inte skivkontrakt längre, utan marknadsför sig själva med stor framgång på nätet. Dels kan skivbolagen inte som förut styra var - i vilket land - en skiva släpps, eller när. Musikbevakningen har blivit global, och hela musikutgivningen är idag som en stor flodvåg som varken journalister eller skivbolag längre kan styra över. Det säger Elin Alvemark, chef för skivbolaget PIAS Scandinavia.

- Den mest omvälvande förändingen är inte att en skiva läcker innan den är släppt. Den största omvälvningen för mig som jobbar mot musikjournalister är att de har tillgång till allt.

Och när musikjournalisten har förlorat den ensamrätt den förut hade på att skriva om musik - ja då anser Elin Alvemark att den dramaturgi som skivbranschen förut besatt för att skapa stora artister är bruten.

- Det kommer aldrig att komma en till Elvis, Beatles, Oasis, Franz Ferdinand eller någon ny Arctic Monkeys. När jag sitter med en ny artist som jag vill ska bli skitstor i Sverige så tänker jag:

”Bara de kommer på förstasidan på Sonic”

”Nej, det räcker inte”

”Bara de kommer på hög rotation på MTV.”

”Nej, glöm det” 

”Bara de kommer på förstasidan på DN”

”Nej, det räcker inte”.

Det scenario som du beskriver här betyder ju egentligen att popstjärnan är död?

- Det är den. Den är död.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".