Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Shakespeare in love

Publicerat torsdag 27 juli 2006 kl 07.46

”William” - så heter en nyskriven opera som får urpremiär i Vadstena i sommar. Det hela handlar om den mest kände William av dem alla: Shakespeare. Det är en fri fantasi som undersöker vad som hände åren innan han blev den store dramatikern. Man har skapat ett triangeldrama där hustrun Anne och kollegan Christopher Marlowe ingår.

Musiken är det bästa med den här operan.
Så många av nutidens operatonsättare låter musiken ligga och puttra i bakgrunden så att texten ska kunna talsjungas ovanpå. Det gör inte B Tommy Andersson.
Med sin musik driver han handlingen framåt, formar scenerna, ger dem struktur och begriplighet utan att man förlorar textens hörbarhet. Det är femton musiker, femton instrument och den här kammarorkestern spelar fram en melodiös och modern musik där Johannes Ögrens oboe är särskilt framträdande.
Man ska vara varsam med att peka ut inspiratörer men jag tycker att jag hör en av mina favoriter Gunnar de Frumerie klinga genom Anderssons musik.
Det är en underbar besättning: sex barytonsångare, en tenor och bara en sopran. Ett helt naturligt urval eftersom det handlar om män som agerar män. I den här fantasin spekulerar man om William Shakespeare var bisexuell och hade ihop det med författarkollegan Marlowe. Och var Marlowe spion som arbetade utomlands åt regeringen? Det finns många som säger det. Av detta har man i operan William kunnat få med en 1500-tals gaybar i Holland där spioner, gamla soldater och sjömän plus ynglingar rumlar om. Man har fått med våldsamheter, längtan och viljan att vara en man bland andra män. På alla sätt och vis. I Vadstena handlar det om Shakespere, men det kunde verkligen handla om vilken man som helst som funderar över sin sexuella läggning och kreativitetens ursprung.
Men det flackar.
För om nu den nutida musiken för en gång skull agerar blir det ändå ofta märkbart stilla på scenen. Texten resonerar men ger få rörelser och Carl Kjellgrens regi fyller inte på. De får inget att hålla i, en stol, en kortlek, ett glas. De sjunger sina ord, men har inte hunnit, kunnat eller fått gester eller steg att tillföra tonerna. Arbetet med sången har prioriterats och det låter verkligen bra. Några, som Jakob Högström med sin större erfarenhet, skapar också lite liv kring sin elake antagonist till Marlowe. Men i och med musikens kraft blir det här ändå en opera att ta till sig. Och Bröllopsalen i Vadstena slott är som gjord för en berättelse från 1500-talet - slottet byggdes då. Och för er som inte kan ta er dit sänder P2 direkt nu på lördag kväll. Hör musiken - då.

                                                                     Per Feltzin

Fakta:
B Tommy Andersson - musik, dirigent
Håkan Lindquist - libretto
Carl Kjellgren - regissör
Ilkka Isaksson - scenograf
Ulrika Wedin - kostymskapare

Sångare:
Mattias Nilsson - William
Andreas Landin - Christopher Marlowe
Jakob Högström - Richard Baines
Karl Rombo - Ingram Frizier och Pieter
Anna Artursson - Anne Shakespeare
Andreas Lundmark - Gilbert Gifford och Robert Poley
Joakim Schuster - Evan Fluid och Nicholas Skeres
Daniel Hällström - Sheringham och Sir Francis Walsingham)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".