Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Picassos akrobater och harlekiner, familj och kvinnor

Publicerat måndag 14 augusti 2006 kl 07.49

Säger någon ”modern konst” är nog det första namn många associerar till Picasso. Närmare bestämt Pablo Picasso, född 1881 i Andalusien, pappa till kubismen, legendarisk kvinnokarl och furiöst produktiv fram till sin död 1973. Det ska finnas runt 10.000 Picassoverk bevarade. Trots det, och trots hans popularitet, är det ganska långt mellan dom stora Picasso-utställningarna, åtminstone inte i Sverige. För nästan tio år sen visade Moderna museet en, men nu är det Göteborgs konstmuseum som slår till och visar ett 40-tal orginalverk och ett 20-tal grafiska blad av Picasso. Utgångspunkten är en av museets egna dyrgripar, målningen ”Akrobatfamilj” från 1905 - från vad som kallats Picassos ”rosa period”, ett par år innan dom riktigt tunga formexperimenten tog vid.

”En uppenbart svältande, sannolikt döende man klamrar sig med knotiga fingrar fast vid sin nästan lika knotiga kvinna. Framför dom på bordet står en sorglig måltid framdukad: en liten bit bröd, ett halvtomt glas, en heltom tallrik.”

Så här eländigt, som i etsningen ”Le Repas Frugal” (1904) var det i Picassos konst under 1900-talets första fem-sex år. Fattigdom, utanförskap och melankoli intresserade den unge parismålaren. Allvarliga, värdiga ämnen.

Inte ens när färgskalan skiftar från blått till rosa, och han snöar in på cirkusartister, blir det särskilt livat. Konstmuseets egen stolthet, ”Akrobatfamilj” från 1905, är typisk: inga spexiga cirkuskonster, bara en ung familj som gullar ömt och allvarsamt med sin förstfödde, bakom ridån. Visst liknar det Jesusbarnet och hans heliga kärnfamilj, men istället för den klassiska åsnan har Picasso bjudit in en cirkusbabian som åskådare. Och eftersom apor traditionellt brukar stå för människans lägre natur, kan man nog se den här tavlan som en förvarning, om vad som komma skall.

Även om målningarna från den här perioden fortfarande är rätt stela, så börjar den riktige Picasso blygt kika fram i teckningarna och dom enklare verken. I ett par rödblå harlekinbrallor som balanserar på en boll, i en frivolt upprepad rumplinje och i den lystna blicken hos pappan i en annan cirkusfamilj, när kvinnan gör sin morgontoalett.

Det roliga med den här utställningen är att den börjar precis där, på tröskeln till det vulkanutbrott av visuell kraft och konstnärligt nytänkande som skulle följa bara ett par år senare. Och att man sen får kliva över den tröskeln och ned i själva lavan - nåt som borde övetyga den mest inpiskade konsthatare om att modern konst inte bara är kludd utan - åtminstone i Picassos fall - liv.

Tyvärr lämnas man lite åt sitt öde sen, efter själva tröskeln. För även om man skrapat ihop ytterligare två fulla salar med mestadels högklassiga verk från 1906-64, är det ändå alldeles för lite och kanske framförallt alldeles för spritt över tiden för att förklara vad det egentligen var som hände, vad som förvandlade en driven men sentimental sekelskiftesmålare till 1900-talets kanske störste konstnär.

Men varför gnälla? När man kan gå runt och bara njuta, skamlöst. För är det nån förklaring som ändå antyds här, så är det att det var precis det som Picasso började göra. Att han i viss mån valde bort moralen, indignationen över livets hårda villkor, över utanförskapet och fattigdomen - till förmån för lusten.

Det kan vara en bra utgångspunkt även när det är läge för indignation. För inte hade Picasso kunnat göra sitt ständigt aktuella magnus opus Guernica, utan att först måla Flickorna från Avignon?

Där kan det finnas nåt att lära, även för dagens konstnärer.

Mårten Arndtzén.

marten.arndtzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".