Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sälj en bok - gör en fin trailer

Publicerat måndag 14 augusti 2006 kl 07.55

Förr i tiden, om man gav sig på att marknadsföra en ny bok så var det recensioner, bokklubbsinformation eller den gamla hederliga baksidestexten som gällde för att få veta nåt om verket. Med internet kom möjligheten att virtuellt bläddra lite i nya böcker och läsa utdrag på förlagens eller nätbokhandlarnas hemsidor.

Och nu kommer boktrailern. Allt fler förlag satsar sina PR pengar på att göra reklam för sina kommande böcker med hjälp av rörliga bilder. Som låter.

En bild säger mer än tusen ord

Martin Burkes thrillerroman ”The truth about the night” är en av de tiotal titlar som förlaget Harper Collins i Toronto marknadsför med hjälp av en trailer. Men i den femtio sekunder långa filmen finns inga dramatiserade scener med skådespelare som spelar bokens personer och det berättas heller inte någonting om handlingen. I stället skymtar ledtrådar förbi i snabba stillbilder: ett suddigt kvinnoansikte, skogen där brottet begåtts, något som ser ut som ett observatorium. Och det handlar just om att förmedla en känsla för bokens innehåll, säger Steve Osgoode, ansvarig för webbmarknadsföring på förlaget.

Han hävdar att förlaget kan tänka sig att göra trailers av alla sorters böcker, prosa som lyrik. Filmerna finns inte bara på förlagets hemsida, några av dem kan också ses på tv och bio. I Sverige är intresset för boktrailers inte särskilt stort, de flesta förlag tycker att det är för dyrt att köpa reklamtid. Men enstaka trailerförsök har gjorts, som Norstedts lilla webbfilm om Stieg Larssons deckare ”Män som hatar kvinnor”. Och Piratförlagets enkla tv-spottar - till för att ge storsäljare som Liza Marklund en extra skjuts.

Men medan Piratförlagets filmer främst profilerar författaren är de kanadensiska mer ambitiösa. Där blir en historisk krigsroman en liten kornig stumfilm och en fackbok om klimatförändringar en musikvideo. Steve Osgoode är optimist och ser framför sig hur trailers för böcker mer och mer kommer att börja likna filmtrailers - inklusive snärtig slogan.

- Till boken ”The truth about the night” är vår slogan: ”When you discover the truth about the night, everything changes”.

Nja, när det gäller slogans har nog bokbranschen en del att lära av filmbranschen. Och vem vet: kanske kan skolan vara med på ett hörn också. I dessa tider av förslag om litterär kanon kanske i stället en ordentlig svensk klassikertrailersatsning är knepet.

                                                                 Clara Törnvall

clara.tornvall@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".