Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Mark Ravenhill - brittisk dramatiker i Sverige

Publicerat tisdag 15 augusti 2006 kl 07.47

Den brittiske dramatikern Mark Ravenhill är dubbelt Sverigeaktuell i höst. Imorgon har hans pjäs Snittet premiär på Stockholms Stadsteater och i slutet av oktober kommer han till Malmö för att spela sin enmansföreställning Product.

Ravenhill slog igenom för drygt tio år sedan med sin pjäs Shopping and Fucking, som i Sverige spelades under namnet Köp och svälj, och som handlade om droger och prostitution i 90-talets England.

Han har fortsatt att välja ämnen som väcker uppseende. ”Snittet” handlar om tortyr, och ”Product” om terrorism

Roger Wilson träffade Mark Ravenhill när han var i Stockholm i helgen för att se på repetitionerna av Snittet.

En man som arbetar med tortyr, eller kanske en sorts bestraffning. Som kallas för Snittet. Och vad som händer med honom och hans liv när regimen han arbetar för plötsligt störtas.

Ja, pjäsen ”Snittet” är en lite abstrakt berättelse om makt och bestraffning. bödel och offer. Men tematiken är samtidigt helt i linje med Ravenhills tidigare pjäser, som brukar innehålla antingen provokationer, eller bara vara väldigt obehagliga. När man bläddrar igenom beskrivningar av vad han gjort de senaste tio åren handlar det om ämnen som droger, porr, internet voyerism, prostitution - och så nu ”Snittet” om tortyr och ”Product” om terrorism.

I ”Product” står Ravenhill för första gången själv på scen, och spelar en filmproducent som försöker sälja in en film om en självmordsbombare, där själva explosionen ska vara erotiskt laddad.

Pjäsen hade premiär just efter bombningarna i Londons tunnelbana för ett år sen, men trots det var det var först efter konflikten kring de danska muhammedkarikatyrerna som publikreaktionerna blev starkast.

- Konflikten kring Muhammedkarikatyrerna fick på ett helt annat sätt publiken att tänka till om konsekvenserna för konsten i framtiden, tror Ravenhill. Som själv har gått från ung och arg, med pjäser där man simulerade sex på scen, till att idag vara etablerad. Skådespelare som till exempel Ian McKellan spelar huvudroller i hans pjäser, och provokationerna är inte alls lika tydliga. .

Har den unga ilskan förbytts mot bekvämligheten som en del av etablissemanget?

Ravenhill säger förstås emot. - Flera av de argaste människor jag vet är gamla, säger han. Jag återvänder nog till den fasen så småningom.

Roger Wilson

roger.wilson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".