Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sjöbergs goda historier

Publicerat torsdag 31 augusti 2006 kl 08.58

För sin förra bok blev biologen, författaren och kritikern Fredrik Sjöberg nominerad till augustpriset för bästa fackbok, och belönad med vinterpriset av samfundet de nio.
  ”Flugfällan” hette boken, som handlade om konsten att samla i allmänhet och konsten att samla blomflugor i synnerhet.
  Nu kommer en ny bok av Fredrik Sjöberg. ”Flyktkonsten” heter den, men vad den handlar om är inte så lätt att säga.

Jag vet inte riktigt vad det här är för sorts bok, om det nu skall spela någon roll. Det är inte en roman och inte en essä, inte riktigt fackbok och inte riktigt skönlitteratur. Det är en berättelse och en betraktelse och en massa goda historier vid sidan av, och det är en fröjd att läsa.
  Berättelsen handlar om den i Sverige nästan helt okände målaren Gunnar Widforss, som levde ett oroligt och rörligt liv tills han till slut slog sig ner i Kalifornien och blev mycket uppburen för sina bilder från de stora nationalparkerna i väster. Av det jag har kunnat hitta av honom på nätet förefaller det ha varit mycket lättsålda bilder med stor turistisk potential, Fredrik Sjöberg som känner honom och har sett bilderna i verkligheten skattar honom mycket högre än så.
  Dessutom handlar berättelsen om författarens resa i Widforss’ spår, där borta i Utah, Arizona, Nevada och Kalifornien.
  Betraktelsen handlar om vårt förhållande till naturen, om själva nationalparkerna, Widforss’ revir, och om denna egendomliga idé att liksom sätta en ostkupa kring vissa speciellt vackra och dramatiska bitar natur, en slags söndagar i vardagslandskapet, som han skriver. Så kan man döva sitt dåliga samvete och fortsätta att exploatera sönder resten.
  De goda historierna handlar om allt möjligt. ”Jag är inte expert på annat än flyktiga småsaker som sannerligen inte hör hit” skriver författaren, med en blygsamhet som närmar sig det koketta, men strunt i det, historierna är verkligen mycket goda, och dessutom så vitt jag kan förstå, alldeles sanna, vilket inte gör dem sämre.
  Här kan man få veta saker om hur det gick till när amerikanska armén skulle introducera kameler i kavalleriet, om sisalodlingen på Madagaskar, om tuggummikungen William Wrigley och hans privata ö, där han lät bygga världens största fågelpark och om den stora pusselkraschen i början av 30-talet, allt saker som liksom snuddar vid Widforss’ liv, men heller inte mer.
  Några riktiga svar eller entydiga slutsatser blir förstås inte tal om, men det gör inget eftersom det är en fröjd att läsa. Fredrik Sjöberg skriver klart som vatten och har ett i alla fall till synes fullkomligt avspänt sätt att låta texten vindla iväg dit den vill, eller dit det lämpar sig, just som vatten, som slingrar och krokar och ändå alltid hittar rätt till slut.
  Och så det här med Flyktkonsten då, vad är det för flykt det handlar om? Flydde Widforss från en gammal familjeskandal eller gjorde han det inte? Flyr författaren ut på sina resor och in i sina, för att slippa slutsatser och konsekvenser? Flyr vi alla in i nationalparkerna för att slippa se resten av eländet? Möjligen, kanske, antydningar finns men så fort någon sorts utsaga närmar sig har författaren redan vikt undan, någon annan stans, och i alla fall jag följer honom mycket gärna dit också, var vi nu hamnar.

Mats Arvidsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".