Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Okej att avbilda Mohammed med respekt

Publicerat torsdag 7 september 2006 kl 08.47

Att Hizbollah bedriver en omfattande social verksamhet vid sidan av sin gerillakrigföring är vid det här laget relativt välkänt i västvärlden. Men Hizbollahs närvaro i libanesisk politik sätter sina spår också inom kulturen.

Vår korrespondent träffade en 29-årig revolutionskonstnär i Hizbollahfästet Baalbek.

En grävskopa röjer i rasmassorna och tvärsöver gatan dammar det på tavlan i som står uppställd på ett staffli. Men konstnären Khalil Ittawi låter den stå kvar, det är bara bra om den patineras säger han. Tavlan är ett porträtt av Hassan Nasrallah, Hizbollahledaren, målad i ett slags ikonstil för att se gammalt ut, men ändå porträttlikt - i botten finns konturerna av ett fotografi täckt av flera lager tunn lasyr. Det är meningen att man ska associera till det förflutna, säger Khalil - Nasrallah är av en annan kaliber, han kan mäta sig med de stora muslimska ledarna från förr, från profetens tid.

Det här är revolutionär konst i arabvärlden år 2006. När Khalil talar om sin målning och sin musik låter han som ett eko från 70-talets vänsterpurister i Europa. Konsten måste ha ett syfte, ett mål, jag kan inte lyssna på nonsensmusik säger han.

Den musik han själv producerar låter delvis som alldeles vanlig arabisk pop, men texterna handlar om hur Hizbollah ska segra och musiken säljs på CD-skivor dekorerade med Hizbollahledaren Hassan Nasrallah och en armé av soldater med gröna pannband utanför Klippmoskén i Jerusalem. På vissa spår hörs Nasrallahs tal mixat med kampmusik.

Media och pr är det viktigaste vi har, säger Khalil, lika viktigt som vapen, katysharaketer och krig mot Israel.

Ju längre jag talar med Khalil, desto mer uppenbart blir det för mig att han i första hand verkar i en våg av islamistisk revolutionsyra. Han gör kaligrafi med korantexter, men han kan själv inte ens en enda sura av Koranen utantill. Och han betraktar sig inte som religiös i första hand, utan politisk och Khalils målningar strider defintivt mot en ortodox tolkning av Islams bildförbud. I ateljén har han till och med målningar där man kan se profeten Mohammeds ansikte. Inget fel med det, säger Khalil, bara porträttet visar respekt. Och den kitchiga revolutionskonsten i Khalils ateljé säljer som smör.

                                          Cecilia Uddén, Baalbek

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".