Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Khadaffi förbryllar på operakritiker

Publicerat måndag 11 september 2006 kl 07.50

När The English National Opera inledde höstsäsongen häromdagen var det med en uppsättning om Moammar Khadaffi, Libyens kontroversielle ledare. Kanske extra känsligt i Storbritannien, med tanke på att Libyen sagt sig ligga bakom sprängning av ett flygplan över Lockerbie 1988. Men recensenterna verkar mest fundersamma över om ”Gaddafi - a Living Myth” är en opera - en musikal - eller något annat?

Efter filmer, teater och musikaler om andra mytomspunna ledare har alltså turen kommit till Libyens 64-årige Moammar Khaddaffi. Den färgstarke generalen - känd för att styra sitt land med hårda nypor och för sin förkärlek till vita uniformer och kvinnliga livvakter. Och föreställningen rymmer ett slags historielektion som börjar med Khaddaffis maktövertagande 1969 - och sträcker sig fram till mötet med Tony Blair häromåret.

Innehållet är därmed med brittiska ögon, tämligen kontroversiellt. Libyen har ju erkänt terrordådet över skotska Lockerbie 1988 då 270 människor dog. Förutom denna tragedi har Moammar Khaddaffi öppet gett IRA, irländska republikanska armén, sitt stöd.

Bakom hela den här satsningen står multi-kult-bandet Asian Dub Foundation och det är ett försök att locka en ny, yngre publik till nationaloperan. Men recensenterna vet inte hur de ska tolka det hela.

- Var är sången, undrar The Daily Telegraph skriver det var lite rap - ingen opera, men stunder av spänning och spektakel.

Daily Mails recensent tycker att det i teorin säkert fungerade att kombinera Asian Dub Foundations musik med nationaloperans orkester, men i praktikten är det bara en röra med discoljud. ”Den här historien är som en popvideo”.

The Independent tror att det skulle göra sig bättre som en West End-musikal. Mest positiv är The Times kulturskribent, som tycker att huvudrollsinnehavaren Raymond Tikaram är briljant och som tror att föreställningar om våra politiska giganter är här för att stanna. Nu väntar Storbritannien bara på den om ”Blair: The Final Days”, de sista dagarna, skriver The Times.

                                              Maria Eksedler, London

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".