Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fantomen på gallerierna

Publicerat tisdag 12 september 2006 kl 08.56

Höstens gallerisäsong är igång, och i startfältet återfinns två av våra mest kända konstnärer: Jan Håfström som visar målningar på Galleri Brändström & Stene och Ernst Billgren som gör detsamma på Galleri Lars Bohman, båda i Stockholm.
  Karsten Thurfjell har hittat vissa likheter.

Det är oundvikligt att göra jämförelser, när två av våra storhejare inom samtidskonsten samtidigt ställer ut, och man hittar referenser till fantomen hos båda.
  Fast hos Ernst Billgren är det faktiskt bara en liten fågel på en av målningarna som har den välkända ansiktsmasken, medan Jan Håfströms ledsagare sedan några år Mr Walker fortfarande dyker upp lite här och där.
  Men att båda kretsar kring spänningen mellan natur och kultur är knappast att ta i.
  Ernst Billgren har under sommaren målat en furiös svit stora fabellika målningar med djur klädda som renässansfurstar. Rådjuren, rävarna och grävlingarna befolkar till synes övergivna slottsgemak och högreståndsvåningar – eller är det dom som bor där?
  Titeln ”Tjyvar” antyder att dom har något fuffens för sig, men precis som egendom kan vara stöld, kan dagens äganderättförhållanden mellan natur och kultur vara väl så diffusa.
  Utställningen ledsagas också av en bok med utskrivna polisförhör av tjuvar. Vildsvinet som bär iväg på golvets stenar kanske bara är en hantverkare. Och vad tänker det melankoliska kattdjuret i livré som stirrar i fjärran intill en ost?
  Det vore enklare att uppfatta Billgrens målningar som rena fabler om inte djuren såg ut så mycket som djur, som ren natur intvingad i högkultur, och inte som något från Walt Disney.
  Likaså är Jan Håfströms svarta korpar riktiga uppstoppade fåglar, i dialog med små keramikkrus eller en lackerad spade, seriefiguren Mr Walker är fortfarande en allvarstyngd vandrande vålnad, både som aktör och åskådare.
  När han iakttar den nazityska ubåten Graf Spee som sänktes utanför Montevideo under andra världskriget, gör han det med situationens hela allvar i kroppsspråket.
  Håfström fortsätter att arbeta fram det ödesmättade ur 50-talsfantomens bumliga seriebilder. Figurerna blir emblematiska och passar utan vidare ihop med Håfströms konturtecknade version av symbolisten Arnold Böcklins Dödens Ö.
  Och döskallarna som återfinns i en serie målningar kan lika gärna vara avtryck av fantomens ring som rituella masker från något så att säga ”ursprungligt” land intill mörkrets hjärta.

Karsten Thurfjell

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".