Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ikea Art Event

Publicerat onsdag 20 september 2006 kl 10.43

När möbelvaruhusen slår upp portarna idag finns bland sortimentet en ny serie bilder av sex svenska nu levande konstnärer, däribland Ernst Billgren, Jan Håfström och Maya Eizin Öijer. Bilderna, som är screentryck, säljs i platta paket á 1695 kronor styck – och monteras av kunden själv, på sedvanligt Ikeavis, på den medföljande spännramen.

Men hugade konstköpare får sno sig på. Konstverken säljs i en begränsad upplaga om 1000 exemplar per verk – 6000 alltså - i hela världen. Och då har även Ikeas europeiska och amerikanska varuhus fått en del av kakan. Mårten Arndtzén har tittat.

”Du behöver inte vara rik. Bara snabb”.

Det lovar Ikea i sin internetreklam för de nya konstverken, som citat ”finns i utvalda butiker. Medan dom finns kvar”. Konstverken alltså. För inte har det här nåt med demokrati att göra. Inte handlar det här om att ”göra exklusiv gallerikonst tillgänglig för en bredare publik”, som Ikea påstår.  Varför skulle man isåfall begränsa upplagan till ynka tusen ex, per verk?

Det vore ju idiotiskt.

I själva verket är förstås den begränsade upplagan själva poängen. Den för ett kort ögonblick överkomliga exklusivitet man skapar. Med garanterat resultat: köer utanför varuhuset, huggsexa där inne, svettiga men glada kunder kramandes sina dyrgripar i tidningar och på teve.

Verkar det bekant? Visst. Det är klart att snålvattnet runnit till även hos produktutvecklarna i Älmhult när dom sett Hennes & Mauritz enastående PR-succéer med Lagerfeldts och Stella McCartneys kläder. Så pass blött i munhålan har det blivit att dom alldeles glömt bort det fina med Ikea, det som placerat Billy och Klippan i både slott och koja världen över: hyfsad kvalitet till schyssta priser. Utan tjafs, och snobberi.

Av dom här sex tavlorna mäter den minsta 1,22 x 2 meter. Den största, Jan Håfströms ”På stranden”, är 2 x 1,70. I original skulle man få ge ungefär en kvarts miljon för den, enligt hans gallerist.  Ren skrytkonst, alltså. Fast fejk, eftersom den bara kostar en bråkdel av vad den är avsedd att se ut att kosta.

Men för all del. Behöver du verkligen en jättetavla på vardagsrumsväggen och kan bortse från att plastväven slår igenom screentrycket – som i en övermålad vävtapet ungefär – så varsegod. Ställ dig i kön.

Bilderna är det inget fel på. Inte den mest utmanande samtidskonsten på marknaden kanske. Men anständiga bilder av fullt seriösa konstnärer.

Å andra sidan kan man komma över riktig, exklusiv gallerikonst för samma pris, på gallerierna. Inte av samma konstnärer kanske, och kanske inte i det här formatet.

Men i gengäld alldeles riktigt riktig konst.

Mårten Arndtzen

marten.arndtzen@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".