Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Farliga förbindelser på Klarascenen

Publicerat tisdag 3 oktober 2006 kl 08.54

Sedan slutet av 50-talet har det gjorts runt dussinet dramatiseringar eller filmatiseringar byggda på Choderlos de Laclos 1700-tals roman ”Farliga förbindelser”. Mest känd blev väl Hollywoodversionen från 1988 med Glenn Close, Uma Thurman och inte minst John Malkovich som den förföriske greve de Valmont . Nu är det dags igen. På Stockholms Stadsteaters Klarascen sätts nu ”Farliga förbindelser” upp, med Christopher Hamptons manus och i regi av Linus Tunström. Det är Lena B Eriksson och Gerard Hoberstorfer som gestaltar den iskalla markisinnan och den diaboliske greven som inom sin destruktiva kärleksaffär idkar vadslagning om unga människors hjärtan. Genom sin erotiska fåfänga och rena elakhet krossar de till sist allt liv runt omkring sig.

Och … Klarascenen är ju alldeles naken!

När publiken sorlar in står ljusrören på, skådespelare och tekniker knallar runtmed manus och vattenflaskor i handen, 1700-talsdräkterna sitter på trekvart, hela scenens bakomskelett av kablar och skärmar och bråte är helt upplyst … Och Linus Tunström … syns ju! Längst fram kurar i och för sig en liten tveksam vägg av nåt som liknar spånplattor med några slumpmässigt utslängda 1700-talsmöbler framför, och lite halvklädda skådisar i som ligger och sover, vinkar till publiken eller kliar sig tankspritt i peruken. Och så ser det ut nästan hela kvällen.

Allt detta fixande med det scenografiska är minst sagt viktigt för den här uppsättningen. För med tjocka streck stryker den under hur ingenting är sanning eller verklighet, att allt är spel, lögner, drift och spektakel, ja att hela denna brevromansdramatik uppsatt år 2006 ju också egentligen är ett stort skämt. Noggrant hålls vi sen kvar i denna lysrörsstämning. Gerhard Hoberstorfers greve stannar till exempel och berättar då och då, bl a om hur svårt det är att göra en vettig samlagsscen för publik eftersom riktig nakenhet skulle verka förfrämligande, och fortsätter som en gammal dramaturgilärare beskriva hur hans kuk skulle komma att liksom stå mellan oss och berättelsen, osv osv.

Och allt detta coola iakttagande av teaterhändelsen gör den både gott och ont. Gott för att den skapar en mäktigt avspänd stämning på scen och i salong, en rolig regi, i rolig form, alla får var med, de många samlagen löses på allehanda fiffiga sätt och högtalarna släpper då och då en rejäl prutt.

Ont då den där dödligt elektriska anspännigen som själva berättelsen Farliga förbindelser lever på inte har en chans att överleva i all denna nonchalans. Sårad fåfänga, rasande svartsjuka, undertryckta lustar, oskuldsätande på gränsen till övergrepp behöver allt ta sig själv på STÖRSTA allvar.

Vara hur det vill med detta ett extra lyft på hatten för Josefin Ljungman som fått den svåraste och tråkigaste roll som finns som den unga oskulden. En gnistrande, omoralisk, nyfiken, korkad tonårsflicka har hon blivit. Absolut och direkt tror man på henne. Och grevens nattliga lektioner med henne i kärlekens konst är inget skoj.

För den lydiga 15-åringen som till sist står med en jättedildo balanserande på huvet, mekaniskt upprepande latinska njutningstermer, ställer en kylig och obehaglig fråga. Om dagens unga blondiner. Dom vi har runt oss, fulla av iver, uppkäftighet och nykokt erotik. Vad har vi dom till? ”Själlösa automater för njutning”, föreslår grevinnan.

För en stund där tar föreställningen sig själv på gravallvar.Och hu så nära den kom, när distansen föll.

Jenny Teleman

jenny.teleman@s.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".