Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatta tyska diskussioner kring nedlagd opera

Publicerat onsdag 4 oktober 2006 kl 07.46

En kulturellt tung institution, ger vika för ett abstrakt hot och sviker yttrandefriheten, så har debatten gått sedan Deutsche Oper i Berlin förra måndagen valde att lägga sin uppsättning av Mozartoperan Idomeneo på is. Föreställningen kunde eventuellt provocera islamska extremister och hotade därmed säkerheten. I går mötte operaledningen sin publik och det blev ett stormigt möte.

Lögn, det är skandal, och en man skriker från tredje raden - jag vill att min barnbarn ska kunna i ro gå till skolan, jag vill inte ha några avhuggna huvuden varken på operan här eller där ute på gatan.

Publiken tyckte olika och på scen stt en niohövdad panel: Ansvarig politiker, operans chef Kirsten Harms, islam och integrationsexperter och en evangelisk biskop. Det kokade i publikhavet i det halvfyllda operahuset på Bismarckstrasse i Berlin.

Det var alltså förra måndagen, som Deutsche Opers chefen valde att stryka hHans Neuenfelts uppsättning av Idomeneo i rädsla för att sluscenen kunde provocera islamska extremister. I slutscenen går Idomeneo, kungen av Kreta, fram på scen med ett blodigt bylte och tar fram buddas, kristus, poseidons och Muhammeds avhuggna huvuden. Scenen ska tolkas som att utan religion, vore världen en bättre plats.

Beslutet att stryka uppsättningen byggde på en säkerhetsanalys från polisen. Det fanns inget konkret hot, men man vet aldrig vad som kan hända, resonerade polisen och målade i sin rapport upp vad som hände i samband med den danska karikatyrstriden. Tyska intressen stod nu på spel, tyska ambassader i utlandet, tyskars säkerhet.

Operachefen Kirsten Harms funderade och hennes beslut blev en världsnyhet. En tysk anrik kulturinstitution, Tyskland andra största operahus, ställer in inför ett abstrakt hot.

För så var det - trots att föreställningen spelats sedan våren 2003, och efter att slutscenen blivit vida känd långt utanför operakretsar, har inte någon hört av sig. Inga fördömanden, inga hot, tvärt om - spela, sjung, sätt upp den igen, manar muslimska förbund i Tyskland. I Mellanöstern har historien fått uppmärksamhet, men mer av anekdotisk karaktär. Men i Tyskland, rasar debatten. Sedan förra måndagen har varje topp-politiker, varje kultursida, varje talkshow på TV analyserat, diskuterat och fördömt eller stött beslutet. ”Är det lämpligt i tider som dessa att provocera, hur långt ska man gå i sin yttrandefrihet, är det god konst med avhuggna huvuden, ska man vara feg eller försvara sin frihet”.

Och i operahuset i går ville debatten aldrig ta slut - det gjorde den först när scenarbetare lyfte upp ridån, tände den röda varningslampan och deklarerade frankt:

- Ikväll är det föreställning, nu måste vi faktiskt ställa i ordning.

Och ut i en loge följde jag Tysklands just nu mest ifrågasatta kulturperson, operachefen Kirsten Harms och frågade: Vad händer nu?

- Vi ska göra en ny säkerhetsanalys, sedan sätts kanske föreställningen upp igen, med samma slutscen.

Kristian Åström

kristian.astrom@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".